2018. augusztus 18. szombat, Ilona és Ilka napja
Drónok: Az ég a határ?
Barát Tamás
2017.08.08 22:02
„Drónok: Az ég a határ?” címmel mutatja be New York egyik legismertebb látványossága az Intrepid Sea, Air & Space Museum (Tengeri, Légi és Űr Múzeum) azt, hogy a drónok mire is használhatók. Tudósítónk helyszíni beszámolója a kiállítás sajtótájékoztatójáról.

A kiállításnak az Intrepid egykori repülőgép anyahajó, ma New Yorkban, a Hudson folyón horgonyzó és népszerű Tengeri, Légi és Űr Múzeumként szolgáló hadihajó adott otthont. A rendezvény felhívásában egy figyelemreméltó megállapítás olvasható: Fedezze fel a drón technológia történetét, a legkorábbi pilóta nélküli repülő gépekről a 21. század fejlett rendszerekig. A kiállításon a különböző drónok, történelmi tárgyak, modell repülőgépek és ritka videók láthatók.”

A felhívás helytállónak bizonyult. A kiállítás látogatói megcsodálhatják mindazt, amire a drónok képesek voltak, s várhatóan képesek lesznek majd a jövőben. Az egyszeri, átlagos látogató, mielőtt belép a kiállítási sátorba, általában csak annyit tud, hogy a drónok fényképezésre alkalmasak. Ám az erről szóló ismerete hamarosan megváltozik, mert a kiállítás címe igaz: „Az ég a határ?”

 Mi is az a DRÓN? Egyaránt jelenti az elsősorban katonai célú, pilóta nélküli repülőgépeket, valamint a kisebb, akár játék célra használatos távirányítású repülőgépmodelleket is. Az eszköz neve az angol drone szóból származik, jelentése zümmögés, zsongás, melyre az apró motorok hangja kezdetben hasonlított is. A köznyelvben leginkább a fényképezésre alkalmas - nagyjából a helikopter elve alapján működő – távirányítású repülőszerkezeteket emlegetik ezen a néven. Ma már a fotós üzletekben bárki megvásárolhatja a saját fényképezésre, videózásra alkalmas drónját. Ezek technikai fejlettsége lehetővé teszi, hogy egy gyakorlott amatőr - akár egy gyerek is - játszva irányítsa a drónokat, csakúgy, mint a távirányítású gyerekjátékokat, versenyautókat, motor és vitorlás csónakokat, avagy a modell repülőgépeket. A különbség annyi, hogy a drónok irányítása egy kicsit veszélyesebb, mint a játékoké. A fő gond nem az, hogy valakinek a fejére eshet egy rosszul irányított drón, sokkal inkább a drónok használatának az etikussága. A sajtó, mindenütt a világon, azzal van tele, morálisan azt feszegetik, hogy nincsen kellően szabályozva a drónok használata, különösen drónokkal történő fényképezés. Sokan vetik fel, hogy a drónnal készült fényképezés „belépés az emberek magánszférájába”, hiszen gyakran nem is tudunk arról, hogy valahonnan a magasból - amit talán nem is látunk - fényképeket készítenek rólunk. Joggal kifogásolják, hogy olyan fénykép készülhet rólunk, amihez nem is adtuk a beleegyezésünket. Mások azt állítják, hogy a drónokkal történő fényképezés kimeríti a kémkedés fogalmát. Az biztos, hogy ezen a kérdésen - főként jogászok - még sokáig fognak vitatkozni, mire a szabályzás egyértelmű lesz.

 A nagyszabású kiállítás látogatói egy tablón megtekinthették - a kiállításnak helyt adó, ma már múzeumként használt - Intrepid repülőgép-anyahajón készült felvételt, amely egy katonai drónról készült. Van olyan drón, amit mozgás közben mutatnak be, s van olyan, aminek a hasznáról a felhasználás közben készült videó felvételen bizonyosodhatunk meg. A pilóta nélküli repülőalkalmatosságokat nagyon régen ismerik és használják a világon. Gondoljunk csak a meteorológiai ballonokra, amelyeket már a 18. században is készítettek. Ám a pilóta nélküli repülő eszközök története és elterjedésük igazán komolyan a huszadik században kezdődött meg. Ekkor már sokszor használtak katonai célra pilóta nélküli repülőgépeket, drónokat. Az 1950-es években a hidegháború idején a jet-meghajtású (sugárhajtómű), vagy a helikopter típusú drónokat kezdték katonai célokra alkalmazni.

Egy másik kiállítási tablón a látogatók összehasonlíthatják egy ember méretét a katonai felhasználású pilóta nélküli repülőgépek méretével.

 A katonai felhasználást igazolja egy valódi - pilóta nélküli - bombázó drón helikopter bemutatása is, amely évtizedekig volt hadrendben. Látunk még pilóta nélküli repülőgépeket a huszadik századból, mellettük a huszonegyedik századi - jelenlegi - használatot, de betekinthetünk a jövő elképzeléseibe is. A drón technológia új perspektívákat teremt a fotósok, művészek, filmkészítők és színpadi produkciók számára. Ezt bizonyítja az egyik drón világítótest, amelyet a világhírű Cirque du Soleil Broadway „Paramour” című produkciójában használtak 2016-ban először.

A tudósító számára a leghasznosabbnak tűnő felhasználást a tűzoltóság mutatta be. A tűzoltók drónokkal keresik meg a tűzfészkeket, olyan helyszíneken, amelyek esetében például a lángoló háztetők nehezen, vagy sehogy sem megközelíthetők. A kiállításon bemutatták a drón postás prototípusát, amit az Amazon online megrendelt csomagküldeményeinek kiszállítására fejlesztettek ki. Nem elképzelhetetlen, hogy a drónok alkalmasak például az ipar, vagy mezőgazdaság feladatainak ellátására is, Esetleg légitaxiként is? Őszintén szólva, bizonytalan vagyok abban, hogy beülnék-e egy pilóta nélküli repülőalkalmatosságba.

 A kiállítás talán egyik legérdekesebb, eredeti darabja, a Lady Gaga által használt, a Haus of Gaga, a Studio XO technológiai fejlesztési részlege és a TechHaus Volantis által készített „repülő ruha", ami nem más, mintegy nagyméretű drón, egy - pilóta nélküli - repülőalkalmatosság, amely az alkalmazása során mintegy egy méter magasan repült, „fedélzetén” a ruhába öltöztetett Lady Gaga-val. A kiállítás látogatói nemcsak az eredeti drónt, de a repülésről készült videofelvételt is megtekinthetik. (Az érdeklődők a youtube-on is megtalálhatják ezt az érdekes felvételt.)

Végül álljon itt egy magyar vonatkozású megjegyzés: a tudósítónknak nemrégiben nyilatkozott egy Amerikában élő magyar származású filmrendező, aki a közeljövőben, Sanghaj-ban készíti legújabb filmjét. Ebben a filmben drónokat használnak majd, de nemcsak világításra, hanem kameraként. Mobiltelefonokat szerelnek majd drónokra és így veszik fel Sanghaj legmagasabb épületének tetején a film egyes jeleneteit.

Azt, hogy egyáltalában mire használhatók a drónok, azt a fantázia dönti majd el, ahogyan a kiállítás címe is fogalmaz: "Drónok, az ég a határ?"

A kiállításról készült fotóriport ide http://www.tbarat.com/tombarat-photo/tombarat-us-photos/drones-sky-limit/  kattintva megtekinthető.

Kapcsolódó témák

Ne lepődjön meg, aki ezt a szót még soha nem hallotta. Nincs vele egyedül – mostanáig. Ám aki jelen volt Budapesten a Nagycsarnokban a Portugál napokon, nemcsak a szóval, de a szappannal is találkozhatott. No és persze volt ott még sok más.

A 20. – jubileumi - Magyar Termék Nagydíj Védjegy kitüntetést, a tanúsított minőség „útlevelét”, a Magyar Gazdaság Ünnepén, az Országház Felsőházi termében adták át a díjazottaknak. A zsúfolásig megtelt teremben olyan vállalatok képviselői ültek, akiknél tevékenységükben az energiahatékonyság, a környezetbarát és a fogyasztók életminőségét javító, integrált megoldások kaptak nagy hangsúlyt.

A Deutsche Telekom valamennyi európai vállalata, így a Magyar Telekom is bemutatta 2016-ban a „Sea Hero Quest” (A tenger hőse) elnevezésű új mobiljátékot, amely a szórakoztatás mellett nemes célt is szolgál. A több platformon játszható mobiljátékot abból a célból fejlesztették, hogy elmélyítse a térbeli tájékozódásról meglévő tudományos ismereteket, illetve információval szolgáljon arról, hogyan működik agyunknak ez a területe. A játékot most továbbfejlesztették és kiterjesztették.

A sajtó meghívott képviselői előtt, ünnepélyesen nyílott meg egy új társkereső oldal. Egy kicsit a kultúrához, a művészetekhez, de a gasztronómiához is kapcsolódik és az igényesebb közönségnek szól. A segítségével finom ételek, jó borok mellett találhat társra, aki magányos.

Az utolsó magyar király, IV. Károly és felesége, Zita királyné 1916. december 30-i megkoronázásának századik évfordulója alkalmából kiállítás nyílt Budapesten, a Magyar Nemzeti Múzeumban. Bár az eredeti tárgyi emlékekből – érthető okból – viszonylag kevés maradt meg, a kiállításon - március 19-ig - fontos dokumentumokat láthat a közönség.

Blog ajánló
Városlátogatások Ljubljana
LjubljanaA Ljubljanica folyó partján fekvő város már a római kor idejéből ismert volt Aemona néven, később a Monarchia idején a település neve Laibach volt. Az ókori országút egyik állomása, a híres Borostyán út évszázadokon keresztül erre vezetett Észak-Európából a Földközi-tengerig.A történelmi hangulatot árasztó óváros barokk épületeiben zavartalanul gyönyörködhetünk, mivel a belső utcákról kitiltották az autóforgalmat, szinte az egész egy sétálóövezet. Itt láthatjuk a városháza impozáns épületét, a püspöki palotát, és a kéttornyú, kupolás, barokk Székesegyházat.A város központi része a nemzet költőjéről elnevezett France Preseren tér a költő szobrával. Itt csordogál a Ljubljanica folyó, mely felett a Hármas-híd ível át, a rakpart a helyiek kedvelt korzója, ahol egymást érik az éttermek és a kávézók.A híres sárkányos híd nevét a négy pillért őrző, és a város jelképének számító sárkányokról kapta. A legenda szerint a hídfőn ülő sárkányok elkezdenek csapkodni a farkukkal, amikor egy szűzlány megy át a hídon. Vártunk egy darabig, de nem csapkodtak. Vajon mi lehet az oka?Az óváros fölé magasodik a Ljubljanai vár, melynek tornyán a sárkányos zászló lobog, melyhez egy érdekes legenda tartozik. A monda szerint az aranygyapjút elrabló Iaszon herceg, menekülés közben, a Ljubljanica folyóra érve egy óriási sárkánnyal találta szembe magát. Hogy ki győzött arról megoszlanak a vélemények, de a Ljubljanát őrző mesebeli sárkány a város jelképévé vált. Ljubljana címerében is megtalálható, sőt a városháza tetején kakas helyett aranyszínű sárkány jelzi a szélirányt.A várban raboskodott gróf Batthyány Lajos, emlékét a börtön falán egy tábla őrzi.A várfalról szép kilátás nyílik a városra.Sétáljunk a városban!Nézzünk meg egy videót: https://www.youtube.com/watch?v=9cl1LaZGZNc                                                                                                     By vinpet
Városlátogatások Piran, a szlovén tengerpart gyöngyszeme
Piran, a szlovén tengerpart gyöngyszemePiran a Szlovén Riviéra hangulatos városa. A Dél-Szláv háborús osztozkodásban Szlovéniának csak 45 km hosszú partszakasz jutott, melyen öt település található. Úgy tűnik, hogy a közel 6000 km hosszú horvát tengerpart nem elég a horvátoknak, még próbálnak néhány km.-nyi szakaszt elvitatni Szlovéniától. Gazdasági szempontból Koper a legjelentősebb, mint kereskedelmi kikötő. Ha bulizni akarsz, irány Portoroz, de ha az ivászat és buli helyett tartalmas nyaralási élményekre vágysz, akkor Piranba kell látogatnod.Piran történelmi óvárosa a velencei stílust idézi. A város neve, a legendák szerint, a görög pyros (tűz) szóból származik. Éjjelente fáklyák világítottak az Isztriai-félsziget északnyugati csúcsán, a mai rondella környékén, utat mutatva a közelitő hajóknak. A római birodalomban Piranum néven említik, később bizánci, majd a velencei városállam fennhatósága alá került. A modern időkben a város az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozott, azután az olaszoké lett, majd Jugoszlávia része, melynek széthullásával a független Szlovénia tengerparti nyaralóhelyeként fogadja a látogatókat.A város központja, a leghíresebb szülöttéről, Giuseppe Tartini zeneszerzőről elnevezett hangulatos tér. A gyönyörűen felújított ódon házakkal keretezett Tartini térről indulnak a kis utcácskák a városka minden részébe.A szobor mögötti impozáns épület a neoreneszánsz városháza, mely középkori elődje helyén épült a XIX. sz. közepén. A tér egyik legszebb épülete a Benečanka, a jellegzetes velencei gótikus stílusban épült palazzo-t egy gazdag, Beppo nevű kereskedő építtette fiatal szeretőjének. Kedvesét a környék rossznyelveitől óvva, a homlokzatra íratta, Lassa pur dir, azaz „Csak hadd beszéljenek!”.Szent György-templom:Az óváros felett magasodik a templom és a velencei Szt.Márk–toronyra emlékeztető campanilé, ahova az edzett látogatók 147 lépcsőfokon tudnak felmászni és kissé elhomályosult látással gyönyörködni a páratlan tengeri panorámába, de a templom körülifalakról is káprázatos a kilátás. A templom kapuja általában nyitva áll, egy rácsozaton keresztül lehet benézni a barokk stílusú belső térbe.Nézelődjünk kicsit!Nézzünk meg egy videót: https://www.youtube.com/watch?v=9gdF-fNDlX8                                                                                              By vinpet
Partnereink


Keress bennünket a Facebookon!