2024. április 19. péntek, Emma napja
A tisztaság pszichológiája
Révay András
2016.01.24 23:22
Szállodák működtetéséért felelős vezetők és a működéshez szükséges berendezések, felszerelések gyártói találkoztak egymással a Turizmus Kft. szervezésében, a Borkakas Bisztróban. A beszélgetés során megismerkedhettek a kínálatban és az igényekben beállott változásokkal.

 A találkozó rendszeres programjához tartozik, hogy a meghívott szakemberek mindig egy új helyszínnel is megismerkedhetnek. Ezúttal az Iberostar Hotel épületében található Borkakas étterem került sorra, mely nem is olyan régtől, március 26. óta fogadja a vendégeket, a szállodától bizonyos fokig függetlenül. A szállóvendégek itt kapják a reggelijüket és az étterem a szoba-szerviz szolgáltatásban is részt vesz. A reggeli kínálatában válogatni lehet a francia, az angol vagy a kontinentális reggelik és különféle tojásételek között. A bárban a nap bármely szakában bőséges a koktélválaszték. Étlapjukon főleg a hagyományos magyar ételek szerepelnek, de ezeket igyekeznek „új köntösben” tálalni.

 Az 1996-ban alapított – eredetileg német - PQS cégcsoport ma már teljesen magyar tulajdonban van és a hazai létesítménygazdálkodási piac egyik meghatározó szereplőjévé fejlődött. Közel egymillió négyzetméter terület takarítását, műszaki üzemeltetését látják el és irodaházi, gyári éttermeikben naponta ötvenezer adag étel készül – mondta el a cég képviselője, Kerényi Zsolt. Kifejezetten szállodák, vendéglátóipari létesítmények számára kínálnak hatékony, költségtakarékos megoldásokat a takarításra. Kutatásokat végeztek annak megállapítására, hogy egy szállodát a vendégek mi alapján értékelnek. Kiderült: fontosnak tartják a tisztaságot, a kényelmet, a személyzet szaktudását, udvariasságát, felkészültségét, a komfortot és nem utolsó sorban az árakat. Érdekes tapasztalat volt, hogy a vendégek elég sajátosan értékelik a tisztaság fogalmát. Azt is figyelembe veszik, hogy a szállodai textíliáknak milyen az illata, tapintása, milyen tiszta a dolgozók ruhája. Sokan legelőször a fürdőszobába nyitnak be és ha ott, mondjuk csatornaszagot éreznek, az már diszkomfort érzés okoz, csakúgy, mint amikor a klímaberendezés is valamilyen szagot áraszt. A szállodai tisztaságot tehát összbenyomás alapján értékelik. Így megállapítható volt, hogy a higiénia-érzetnek is van pszichológiája! Sok szállodában a szagokat megpróbálják elfedni valamivel, ám az csak takarja, de nem szünteti meg a kellemetlen szagokat. Az állandó törölgetés helyett a zuhanykabin falát szilíciumoxidos víztaszító bevonattal lehet ellátni, a titánoxid pedig antibakteriális bevonatot képez. Előfordulhat, a WC ülőke tiszta ugyan, a vendég mégis panaszkodik, mert a bőrén pirosodás jelentkezik. Okozhatja ezt az ecet- vagy citromsav tartalmú takarítószer. A tejsav bázisúak használatával az irritáció elkerülhető. Németországban már vannak olyan szállodák, ahol meghatározott időszakonként kötelező a matracokat is fertőtleníteni. A szálloda – étterem – takarítása állandó költséget jelent és előfordulhat, hogy bizonyos feladatokat nem érdemes a saját dolgozókkal elvégeztetni. Nem érdemes olyan, drága gépeket beszerezni, amiket évente csak néhány alkalommal, például nagytakarítások során fognak használni.

 Ez utóbbi gondok megoldásában lehet partner a Dániában 1906-ban alakult Nilfisk. Ma már 150 országban vannak jelen, gépeiket a legnagyobb szállodák és áruházláncok használják. Célkitűzésük egyszerű. Elkötelezettek amellett, hogy a világot tisztább hellyé tegyék - hangsúlyozta Szombathelyi Tamás, a Nilfisk értékesítési vezetője. Szerintük a tisztaság a munkahelyeken többet jelent a megjelenésnél, előfeltétele a biztonságnak és az egészséges környezetnek. Akár otthon, akár útközben vagy a munkában a tisztaság hiánya az, amit legelőször észreveszünk. Egy nem tiszta munkahely számos problémához vezethet, a fejfájástól a balesetekig. A Nilfisknél tudják ezt, ezért folyamatos fejlesztéssel igyekeznek megrendelőik segítségére lenni. A munka eredményeként 2014-ben negyvenhat új termékkel jelentek meg a piacon. Legújabb márkájuk a Viper, egy könnyen használható, megfizethető, de mégis robosztus takarítógép.

 Fodor Tünde, az Alda Hungary ügyvezető igazgatója viszont egy másik jelszóra büszke: „A legjobbat a legjobbnak!” Ez az ő cégük filozófiája. A szállodai, éttermi tisztasághoz ugyanis a takarításon kívül hozzátartoznak azok a szerek is, amiket a vendég a helyszínen használhat, a fürdőszobákban, mosdókban. Nyolcszázötven fajta termékük van, kozmetikumaik kizárólag nekik készülnek, egyedi csomagolásban és illatvilágban. A minőség rovására nem tesznek engedményt, ennek ellenére ebben a termékcsoportban ők kínálják a legkedvezőbb árakat. Szállodákban előfordulhat, hogy sürgősen pótágyakra van szükség. Ebben is segítséget nyújthatnak. Nem csak eladnak, de kölcsönöznek is pótágyat – akár egy darabot is – és rövidesen már babaágy is rendelhető tőlük.

Kapcsolódó témák

Marokkó fővárosában, Rabatban rendezték meg 2022. november 28. és december 3. között az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség Kormányközi Bizottsága tizenhetedik ülésszakát. Az itt meghozott döntés nyomán első alkalommal került egy lófajta és annak tenyésztési hagyományai az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára.

Az idehaza mellőzött, külföldön világhírűvé vált magyar tudósok – sajnos eddig sem rövid – névsora 2020-ban újabb taggal bővült. Az Amerikai Egyesült Államokban 1985 óta élő kutatóbiológus szinte egyik percről a másikra került a figyelem középpontjába, vált híressé. A Kínában 2019-ben tapasztalt első megbetegedések után kitört járványt a WHO már 2020. március 11-én világjárvánnyá nyilvánította. Megfékezése eleinte reménytelennek tűnt, mígnem a nagy lendülettel folyó kutatások során felbukkant egy magyar név: dr. Karikó Katalin. Az ő szabadalma alapján készült el 2020-ban, a világon elsőként, a klinikailag is bizonyítottan hatásos oltóanyag a SARS-CoV-2 koronavírus-fertőzés ellen!

Valójában ez az elnevezés nem is egészen pontos. A kor nagyjából igen, de hogy sportág? Akkor még biztosan nem volt az. Sokkal fontosabb volt. Ma úgy hívjuk muaythai, de ezt hallván hányan tudják – úgy nagyjából – mit is takar ez a szó? Nem is igen volna értelme erről fejtegetésekbe bocsátkozni, ha a napjainkra sporttá vált egykori harcművészet magyar képviselői a közelmúltban nem értek volna el figyelmet érdemlő sikert.

A Múzeumok éjszakáján két rendezvénynek is otthont adott Budapesten a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia templom. Nem meglepő, hogy az évenként megrendezett és roppant népszerű rendezvényhez a főváros legöregebb temploma is csatlakozott, hiszen ez az épület már önmagában felér egy múzeummal. Az altemplomban megtartott második előadás a fővárosi fürdőkultúráról szólt és bár témája – első hallásra – nem nagyon illet a helyszínhez, rövidesen kiderült; az előzetes feltételezés téves volt, két okból is.

A történelem, a tiszti pálya, a katonaélet iránt érdeklődők számára sok új, érdekes információt nyújthat egy frissen megnyílt kiállítás. A Ludovika Akadémia történetét feldolgozó állandó múzeum nem egyszerűen hadtörténelmi jellegű kiállításnak ad helyet, hiszen középpontjában nem az események, hanem elsősorban az emberek állnak. Az előzetes bejelentés nélkül látogatható kiállítás helyszíne a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Ludovika Szárnyépület, (1083 Budapest, Ludovika tér 1.) Az esetleg változó nyitva tartás idejéről a https://www.uni-nke.hu oldalon lehet tájékoztatást kapni.