2020. április 7. kedd, Herman napja
Fogjunk össze közlekedők!
Révay András
2016.05.17 19:18
Húsz éven át nagy szeretettel várt rendezvénye volt az autós és a borász társadalomnak, a Magyar Borok Útja Rallye. Ilyenkor mintegy száz autó – egyenként legalább két-három utassal – vágott neki több száz kilométernek, hogy bizonyítsa: az autó és a bor igenis jól megfér egymás mellett! Az idén új kistestvér született.

 Az autós Magyar Borok Útja Rallye hagyományaira és két évtizedes szakmai tapasztalataira alapozva idén először indul el a Motoros Borok Útja Rallye. A tervek szerint mintegy hetven motorból álló mezőny a nyár első hétvégéjén, június 3-5. között a Mátrai és Egri borvidéket látogatja meg saját, valamint a Vespa által – a gyár fennállásának 70. évfordulója alkalmából – felajánlott jubileumi kiadású motorokkal. A motoros Rallye a borkedvelő üzletemberek egy új csoportjának, a motorozás szerelmeseinek nyújt lehetőséget arra, hogy exkluzív körülmények között ismerjék meg Magyarország szebbnél szebb tájait. Ennek az újfajta motoros túrának a célja, hogy a Magyar Borok Útja Rallye-n megszokott élményekkel és magas színvonalon, de kimondottan a motoros társadalom igényeinek megfelelő formában és tartalommal megtöltve, három nap izgalmas versengést, vidám vetélkedőket, a kötelező napi versenytáv teljesítését követően pedig oldott hangulatban, egy-egy pohár kitűnő bor mellett zajló üzleti-baráti beszélgetéseket kínáljon az induló versenyzők számára. A befutóra és ünnepélyes eredményhirdetésre szombat délután kerül sor Galyatetőn.

 „Két nap alatt körülbelül tíz borászatot tervezünk bemutatni. Pénteken a Mátrai, szombaton az Egri Borvidéken motorozunk, a vasárnapot pedig kötetlen, szabad programmal töltjük. Pénteken motoros felvonulást rendezünk Gyöngyös városában és az este borkóstolással zárul a résztvevőknek. Szombaton az Egri mellett a Tokaji borvidék néhány kiválóságának megkóstolására is lehetőség nyílik. Az első Motoros Rallye-ra több meglepetéssel is készülünk. Amint az autós rallyeken ez már szokás volt itt is tréfás – és kevésbé tréfás feladatokat kell majd a versenyzőknek megoldani. Lesznek ügyességi és fizikai feladatok is. Örömmel számolhatunk be arról, hogy a hetvenéves jubileumát ünneplő ikonikus olasz Vespa motorgyár 50 motort ajánl fel versenyzésre, mellyel azok a szerencsések indulhatnak, akik időben regisztrálnak az I. Motoros Borok Útja Rallye-ra.” – mondta Megay Róbert Péter, a szervezőbizottság elnöke.

 Az Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István az úton járók közös felelősségét hangsúlyozta. Fogjunk össze közlekedők! Sokan feledkeznek meg arról, hogy az emberi testet hat kilométer/óra sebességre „tervezték”. Ha ezzel halad, biztonságban van, és ha itt mégis történik valami, azt nagy valószínűséggel túléli. Ha átlépi ezt a határt…? Nagy élmény két keréken bejárni az országot, de az önfeledt szórakozás nem vezethet oda, hogy megfeledkezünk önmagunkról. A biztonságos közlekedésért az autóvezetők éppen úgy felelősek, mint a motorosok. Sőt, a felelősség itt nem áll meg. Az ittasan bekövetkezett balesetekért nem csak az felelős, aki ivott, de az is – még ha nincs is jelen a helyszínen – aki ott volt az indulásnál és megengedte vagy legalább nem próbálta megakadályozni az elindulást.

Az autós rallye fontos sajátossága, hogy a versenyzők helyet cserélhetnek a kocsiban – itt nem érvényes, hívta fel a figyelmet egy lényeges változásra dr. Komáromi Endre ny. rendőrezredes, a rallye biztonsági főnöke. Ráadásul itt az utast nem védi semmi. Igaz a rendezők az útvonal kitűzésekor ügyeltek arra, hogy sem autópálya, sem földút nem lesz a tervben. A biztonsági kockázat tehát kisebb. Mivel különböző teljesítményű motorokkal vesznek részt a versenyben, nagyobb szerep jut majd az ügyességi feladatoknak. A hivatalos statisztikák azt mutatják; a közlekedési balesetek halálos áldozatainak többsége fiatal motoros. Ez a rallye azt is szeretné hangsúlyozni, hogy lehet biztonságosan motorozni akkor, ha az utakon mindenki partnernek tekinti a másikat! Az alkoholszondás ellenőrzés sokkal szigorúbb lesz, de mindenki tesztelheti önmagát, mielőtt a rendőr elé kerül induláskor. Mivel nem autópályán, hanem mellékútvonalakon haladnak majd, a rendezők szeretnék egy csapatban tartani az egész mezőnyt. A versenyzők gondosan megtervezett útvonalon, ellenőrzött körülmények között, elől-hátul motoros rendőrök és egy motoros mentő kíséretében fogják teljesíteni a távot és az ügyességi feladatokat. Csak akkor válhatnak szét, amikor már a célállomások közelében az egyes borászatokat keresik fel.

A rallye-ről szóló bemutatón jelen volt két pincészet is, melyeket a versenyzők majd meglátogathatnak. Az Egerbe érkező borkedvelők elsősorban a Szépasszony-völgyet keresik fel, ahol az első pincéket 1774-ben nyitották. Ma itt a 33-as pince homlokzatán az Ostorosbor név olvasható. A hely könnyed borozgatásra, de fogadások, konferenciák, lakodalmak befogadására is alkalmas. Egy másik százéves egri pincesoron, a Nagykőporoson viszont a Gróf Buttler Borászat várja majd a motorosokat. Birtokuk, Magyarország legmagasabban fekvő szőlőterülete, adottságainak köszönhetően olyan borokat ad, melyek az egri „borpiramis” csúcsán helyezkednek el. Ez érthető is, hiszen a pincészet csak a saját területéről szüretelt szőlőből készít borokat.

Kapcsolódó témák

Bár a cím ellentmondásnak látszik – valójában nem az. Két, egymással jó kapcsolatban álló pincészet mutatta be Kékfrankos borait egy kis budai borbárban. A Kóstolom borbár szerényen bújik meg a Lövőház és Káplár utca kereszteződésénél, de aki egyszer már felfedezte, nagyon valószínű, hogy vissza fog térni ide.

A borkedvelő, a borászokra csak kicsit is figyelő közönség körében könnyű kérdésnek számít, melyik az a magyar borász, aki hamarább lett külföldön „Az év borásza”, mint idehaza? A kérdést akár még a borászatának nevével is kiegészíthetnénk, valószínűleg az sem tenné nehezebbé a válaszadást.

A Békési Pálinkafőzde idén ünnepli fennállásának 35. évfordulóját. Hazánk egyik legnagyobb kereskedelmi főzdéje ez alkalommal prémium termékcsaládját új taggal bővítette, debütál a Békési Barackpálinka – derült ki a forgalmazónál, a Veritas borkereskedésben tartott tájékoztatón.

Minden eddigit felülmúló sikerrel zárult az idei – sorrendben már a XVI. Újbor és Sajt Fesztivál. A borversenyre korábban sosem látott mennyiségű, 525 minta érkezett, mutatva ezzel a fesztivál rangjának növekedését a borásztársadalomban. Megrendezésének helye is változott, a Vajdahunyad várból az Erzsébet körútra, az egykor volt Royal, ma Corinthia Hotel díszes termeibe költözött.

Miközben határozottan örvendetes tény, hogy a pezsgőfogyasztás egyre népszerűbbé válik, az itallal kapcsolatos ismeretek elterjedtségéről nincsenek ilyen kedvező adatok. Érdekes felmérés tárgya lehetne például a kérdés: hányan vannak valóban tisztában, a címben szereplő három szó értelmével?

Blog ajánló
Városlátogatások Húsvéti köszöntő.
Városlátogatások Húsvéti köszöntő.
Egy nap a városban És most akkor hogyan élvezzük a tavaszt a városban?
Csodás idő van odakint, még néhány napig, aztán visszatér a hideg. Természetes, hogy mindenkinek viszket valamije, hogy ugyan már, menjünk ki egy picit. És mivel nincs kijárási tilalom, csak ajánlás, sokan teljesen figyelmen kívül hagyják ezeket. Emlékszem, mennyire meghökkentem mindig, hogy a mi milyen gyorsan és ellentmondást nem tűrően bevezettük a cigitilalmakat annak idején, most is azt gondolom, hogy egy kijárási tilalom is fegyelmezettebben működne nálunk, mint egy átlagos európai országban. De mivel nincs, a városban a változás sem annyira észrevehető. Ági, az Egy nap a városban túravezetője például úgy védekezik, hogy egyedül marad otthon, és egyedül is megy mindenhová (jellemzően boltba). Nem közelít senkihez két méternél közelebb, vagyis kiválasztja a szélesebb utcákat és kevesebb embert, meg általában biciklivel jár. A Margit hídon hazafelé bekanyarodott a szigetre is, és ott látta a fenti jeleneteket. Ami egyébként tökéletesen alkalmas a vírus mindennél gyorsabb terjedésére: az egyik csoportban ha csak egy ember fertőz, az egész csoport megfertőződik, és amikor elindul mindenki haza, a többi földön ülő csoport mellett elhaladva tuti lesz egy-két újabb fertőzés, ami megint csak egy-két teljes csoportot betegít meg. Egy ember képes pár óra alatt 30-40 ember megfertőzésére. Szóval nem, nem csak a nyugdíjasok flangálnak és trécselnek az utcán. Persze, túl lehet élni, de én nem lennék senki helyében egy-két hét múlva, amikor elkezdi gyanítani, hogy tüdőgyulladása van. Egy korombeli ismerősöm végigment most ezen: hazaküldés, félrediagnosztizálás, kórházból elküldés másik kórházba, későn befektetés, súlyosbodás, azóta bent fekvés. Koronavírusra mondjuk nem tesztelték, neki állítólag máshonnan lett tüdőgyulladása. Én ezen nem akarok végigmenni, és amikor majd ott lesznek, hát ők sem. A legjobb, ha otthon maradunk. Ha ki kell mennünk valamiért, akkor itt tesszük ki magunkat veszélynek: A lépcsőházban, a korlátokat sok ember megfogta, mi ne tegyük. Lehetőleg úgy menjünk ki az ajtón, hogy ne találkozzunk szembe senkivel a szűk folyosókon. Ha családi házban lakunk, az előny, mert most úgy ülhetünk be az autóba, hgoy tuti nem érintkezünk senkivel még csak időeltolással sem. Sokan mennek autóval most mindenhová, valójában tényleg jobb a tömegközlekedésnél és a gyalog sétánál. A bicikli is lehet jó, mert távol vagyunk az emberektől, de itt is nagyobb a kockázat az autóhoz képest. Kisebb autós kirándulásokat például tehetünk, egy kör ki a városból, ha nem is szállunk ki, az a legjobb. Megállunk valami festői helyen, elővesszük a szendvicseket, és megesszük, napfénytető előnyben. Rengeteg olyan sétahely van a városban, ahol nincsenek emberek, és könnyű két méteren kívül maradni mindenkitől, vagy akár nem is találkozni senkivel. Ezt szintén leellenőrizhetjük autóban ülve, és ha nem megfelelő a helyzet, egyszerűen álljunk tovább. Ha megfertőz valaki, és te tovább fertőzöl, azzal 3-4 héttel hosszabbodik a járvány vége, ami így akár egy évig vagy még tovább is elhúzódhat. Könnyű belátni, hogy ezzel szemben ha mostantól senki nem fertőz meg senkit, akkor meg 3-4 hét alatt vége az egésznek. Ahogy azonban most csináljuk, az az első forgatókönyvhöz van közelebb, ami elhúzódó otthonülést, ezáltal klausztrofób őrületet és olyan gazdasági visszaesést hoz, hogy abból jó darabig nem lábal ki senki. Persze, marha jó tavasszal a barátokkal dumálni a fűben ülve. És eddig a világ legsúlytalanabb dolga volt. De most a legsúlyosabb tettek egyike lett, rögtön az egymás arcába köhögés után. Értékeljük át ezt a dolgot. Úgyhogy én azt csinálom, hogy otthon tervezek. A budapesti túra helyett megtervezem a jövőbeli budapesti túráimat. Előveszem a Budapest témájú könyveimet (van jó pár, itt írtam néhányról), és elkezdem végre bújni azokat is, amiket félretettem az esős napokra. Ha érdekességre találok, felírom, hol történt, és bejelölöm a térképen, vagy a Google Mapsen ráteszek egy jelölést. Odaírom, melyik könyv hányadik oldalán van a ráutaló rész. Tegyetek így ti is, antikváriumokból simán lehet online rendelni. Így, amikor már lehet, és elmúlik a járvány, mindennél jobb túrákat tehettek, akár a barátokkal, és ti lesztek az idegenvezetők. A saját városotokban, az ezerszer bejárt helyeken, de most mégis friss szemmel: eszetekbe jut a karantén idején elolvasott érdekes sztorik halmaza. Várhatóan én is és Ági is ír majd a blogra könyvajánlókat, hogy ezt a tervező munkát megtehessük, és képzeletben úgy sétálhassunk a városban, ahogy csak szeretnénk.
Egy nap a városban Mi lesz most az Egy nap a városban bloggal?
Úgy tűnik, hogy a járványra való tekintettel az Egy nap a városban blog egy darabig nem tud olyan klasszikus posztokat szolgáltatni, amit megszoktatok tőle. Tudniillik hogyan élvezzük a várost, a városi nyüzsgést és a jó helyeket. Mert most inkább mindenki maradjon otthon, és legyünk rajta túl minél gyorsabban és fájdalommentesebben. Ez nem jelenti azt, hogy a blog teljesen bezár, de az biztos, hogy alapanyag híján ritkábban és más jellegű anyagokkal - például történelmivel vagy publicisztikával - jelentkezem. Én az új helyzetre való tekintettel másfajta tartalmakat fogok írni a következő időben, de nem a blogra, mert ezek az írások már nem férnek bele az Egy nap a városban blog Csaba és általam kialakított, 2010-es fókuszába. Az “Ádám ma otthon marad” című blogon jelentetem meg a mostani helyzetre reflektáló, meg mindenféle egyéb gondolataimat, tapasztalataimat. Mivel az egy személyes blog, ezért valamennyi érdeklődési köröm helyet kap majd rajta, elég veszélyes kilengéseket produkálva időnként. Első írásom az oldalon: Újraindítjuk a világot, és ez minden jónak a forrása lehet. Első posztként leírtam, hogyan tudjuk a legjobbat kihozni a mostani helyzetből. Majdnem az Egy nap a városban blogra töltöttem fel, de aztán átolvasva láttam, hogy ez már más. Már más iránya van benne a gondolatoknak, a város teljesen eltűnt, és előbukkant az, amiről eddig keveset írtam: hogy én hol és hogyan élek. És itt is fogok tartózkodni mostantól az idő nagy részében. Természetesen, hogy nehéz lesz a városra koncentrálnom innen. Még csak az ablakból sem azt látom. Úgyhogy akinek van kedve, kövesse a Facebook oldalon az írásaimat, vagy nézegesse a blogot rendszeresen. Ezen a Facebook oldalon minden írásom megjelenik majd, legyen az Egy nap a városban, Ádám Ma Otthon Marad vagy más helyekre írt anyagom, a készülő regényemmel kapcsolatban is várhatóak infók. Sőt, azzal kapcsolatban majd segítséget is kérek időnként. Mindig benne volt a levegőben, hogy egy fokkal személyesebb helyre is írok, így most a sors adta, hogy gyorsan megtörténjen. Szóval azért kövessétek az Egy nap a városbant, mert lesznek anyagok, és egyébként kövessétek az egyéb írásaimat is, az ÁMOM-on (Ádám Ma Otthon Maradon). Vigyázzatok magatokra, egymásra, és segítsetek egymásnak. Most jött el a segítségnyújtás és -elfogadás időszaka, nem csak a betegek körében. És dolgozzunk azon, hogy ha ennek vége, ne a régi világ álljon fel újra, méretes szedáltságban, hanem valami jobb, a maga teljességében. Ámen.
Partnereink


Keress bennünket a Facebookon!