2019. április 23. kedd, Béla napja
Hazai tervezőket inspirált a százéves kontúrpalack - A Coca-Cola kontúrpalack utóélete
Kiss Kriszta
2015.06.23 09:55
Formatervezők és dizájnerek adtak második életet az idén 100. születésnapját ünneplő Coca-Cola kontúrpalacknak. A Design Terminál közreműködésével öt különböző művészeti területről érkező magyar alkotót kértek fel, hogy álmodjanak új funkciót az ikonikus palacknak és készítsék el egyedi alkotásukat.

Salvador Dali. Andy Warhol. Ray Charles. Marc Jacobs. Clive Baker. Howard Finster. Carlos Vergara. Néhány név azon művészek, zenészek és dizájnerek közül, akik számára a palack igazi múzsa volt. 1915-ös megszületése óta a Coca-Cola egyedi kontúrpalackja íveivel és jellegzetes vonalvezetésével összetéveszthetetlen lett, az egész világon ikonná vált és inspirálóan hatott egy évszázad film-, képző- és iparművészetére valamint társadalomtörténetére.

Régi idők nagyjai után a jelen fiatal kreatívjaira várt az a feladat, hogy új életet adjanak a palacknak: Baróthy Anna és Tóth Bálint – Szövetség’39, Pataki Dávid – PDSIGN, Antal Balázs – Baantal Design, Veszprémi Gabriella és Lévai Zsófia – KOMOD és Toronyi Péter – Papr!kum egyedi stílusukkal átszőve alkották meg elképzeléseiket a Coca-Cola kontúrpalack második életéről.

Milyen utóéletet szántak a tervezők a Coca-Cola kontúrpalacknak? Interaktív csillár (Szövetség’39), állólámpa (Pdsign), sakkfigurák (Baantal Design), neon üzenőfal- madzaglámpa (KOMOD) és üzenőpalack (Papr!kum) született a Coca-Cola kontúrpalackjának 100 éves születésnapja alkalmából.

Az interaktív, a környezet hangjára reagáló, fényváltó kontúrpalack-csillár a Szövetség’39 munkája. Az alkotócsoport tíz éve foglalkozik komplex művészeti tervezéssel, munkáik legtöbbször a téralkotás valamely formájához kapcsolódnak, legyen szó tárgytervezésről, művészeti tervezésről vagy köztéri művészetről. A csoport állandó tagjaihoz meghívott művészek, építészek, egyetemi hallgatók kapcsolódnak projektről projektre.

„Amikor megkaptam a felkérést, hogy készítsem el a saját tárgyamat, rögtön tudtam, hogy lámpát fogok összeállítani a kontúrpalackokból. Több lehetséges variáció után a hajlongó nád buzogányok képe jelent meg előttem, ez kellően inspiráló volt és a továbbiakban meghatározta a munkát. Az elkészült tárgy 16 palackból, gőzölt akác és sárgaréz alkatrészekből áll össze, mindegyik szár végére 1-1 darab színváltó rgb LED került, kihasználva a víztiszta üveg optikai játékát. Az apró, pontszerű fényforrások derengő finom fénnyel töltik fel a palackokat és mivel egymással nincsenek szinkronban, pulzálva váltanak a színek között. A LED-ek egy elrejtett akkumulátorról működnek, amelyet egy usb kábellel tudunk tölteni” – ismertette Pataki Dávid, a PDSIGN tervezőstúdió tervezője az általa tervezett állólámpát.

„Leginkább kerámiával és porcelánnal foglalkozom, de nagyon sokféle anyag érdekel. Tervezéseim során többször alkalmaztam különböző anyagok párosítását. A Coca-Cola kontúrpalack második élete projekt pont emiatt volt izgalmas. A tervezési folyamat elejétől kezdve érdekelt, hogyan tudnám a palack formáját kiemelni úgy, hogy az általam ’hozzátervezett’ elemek is önállóak, mégis egységesek tudjanak maradni. Ezért döntöttem úgy, hogy a palackhoz egyáltalán nem nyúlok, inkább ’csak’ ráépítek. Innen jött a sakkfigurák ötlete. A figurák karaktereinél pedig az alapformák - kocka, kúp, gúla - alkalmazásával értem el, hogy mind a palack, mind pedig a tervezett formák összességében harmonikus képet mutassanak" - mondta el Balázs Antal (Baantal Design) formatervező.

A KOMOD „Light Message” elnevezésű, nappal üzenőfalként, sötétben pedig fluoreszkáló lámpaként funkcionáló tárgyat tervezett. „Célunk egy olyan tárgy elkészítése volt, ami 2015 tavasz-nyári kollekciónk koncepciójába is illik. Nappal egy játékos színekben és variálható formával, saját egyéniségünkre alakítható díszítő eleme a lakásnak. Azonban ahogy a fényviszonyok változnak és besötétedik, a speciális festékkel bevont kötél elkezd világítani és megnyugtató fényével egy biztos pontot jelent a sötétben is”- mondták a KOMOD-os lányok a sajtórendezvényen.

„Formatervezőként és szobrászként úgy látom, hogy ha már adott egy szép forma, ami jelen esetben a Coca-Cola kontúrpalackja és ezt a formát színben egységesítjük, akkor egy szép arányokkal rendelkező egységes szoborszerű monolit tárgyat kapunk, amit használhatunk vázának, fűszertartónak vagy akár gyertyatartónak is. A Coca-Cola boldogság-filozófiáját követve úgy terveztem meg a kontúrpalack újrafelhasználást, hogy a felületén bárki ki tudja fejezni kreativitását és az egyéniségét a rajz erejével” – mondta el a Red Dot díjas Toronyi Péter formatervező – Papr!kum, aki üzenőpalackként hívta új életre az ikont.

Az elmúlt hetekben egyébként bárki nevezhetett a saját Coca-Cola kontúrpalack-alkotásával a Coca-Cola kontúrpalack utóélete elnevezésű játékon. Az hétfős zsűri, amely a szakma (designerek és formatervezők) és a Coca-Cola képviselőiből állt, a legjobbnak egy kontúrüvegből készült folyékonyszappan-adaglót, egy homokórát és egy kisállat-itatót tartott. A legjobb ötlet-tulajdonosok örömét pedig remek ajándékok fokozták.  

 

További fotók a hazai dizájnerek Coca-Cola kontúrpalack alkotásairól:

https://www.flickr.com/photos/coca-cola_magyarorszag/

 

The Coca-Cola Company

A Coca-Cola Vállalat a világ legnagyobb üdítőital-gyártója, több mint 500 féle szénsavas és mentes italt kínál a fogyasztóknak. A világ egyik legértékesebb márkájának tartott Coca-Cola-val együtt a vállalat portfoliójába 20, milliárdos értékű márka tartozik, egyebek mellett a Diet Coke és a Coca-Cola light, a Fanta, a Sprite, a Coca-Cola Zero, a Vitaminwater, a Powerade, a Minute Maid, a Simply, a Georgia, a Dasani, a FUZE TEA és a Dell Valle. Világszinten első a szénsavas italok, dzsúszok és gyümölcslé italok, a palackozott teák és kávék piacán. A világ legnagyobb üdítőital-értékesítési rendszerén keresztül a fogyasztók több mint 200 országban élvezhetik a vállalat termékeit, amelyekből naponta 1,9 milliárd pohárnyit adnak el. A cég ugyanakkor tartós elkötelezettséget vállal a fenntartható közösségek építésében, folyamatosan törekszik ökológiai lábnyomának csökkentésére, támogatja az egészséges, aktív életmódot, törekszik a biztonságos és befogadó munkakörnyezet kialakítására, valamint a gazdasági fejlődés előmozdítására azokon a piacokon, ahol jelen van. Palackozó partnercégeivel együtt a Coca-Cola Vállalat a világ tíz legnagyobb munkáltatója közé tartozik több, mint 700 000 munkatársával. A Coca-Cola Vállalatról további információ található a  www.coca-colacompany.com oldalon, a cég követhető a Twitteren twitter.com/CocaColaCo, érdekességek olvashatók a Coca-Cola Unbottled blogon www.coca-colablog.com és megtalálható a LinkedInen: www.linkedin.com/company/the-coca-cola-company.

Kapcsolódó témák

A két állítás látszólag ellentmond egymásnak, ám a történelem teremthet olyan helyzetet, ahol ez a kijelentés mégis igaz lehet. Az Alföldön, Budapesttől mindössze 76 kilométer távolságra, Cegléd és Nagykőrös között fekvő Nyársapát esetében éppen egy ilyennel találkozunk. A honfoglalás korából nincsenek rá vonatkoztatható adatok. Első írásos említésétől, 1367-től, önálló községgé válásáig, 1954-ig, legalább kilenc birtokosa volt, a Clarissa apácáktól a Rákócziakig.

Szokatlan, de roppant érdekes film bemutatóját tartották Budapesten, a XIII. kerületi Önkormányzat Prevenciós Központjában. Témája – anélkül, hogy látták volna – ismerős minden olyan család számára, ahol „tizenéves” korú gyermek él. Napjaink egyik nagyon nagy problémájáról, a fiatalok drogfogyasztásáról szól.

Ne lepődjön meg, aki ezt a szót még soha nem hallotta. Nincs vele egyedül – mostanáig. Ám aki jelen volt Budapesten a Nagycsarnokban a Portugál napokon, nemcsak a szóval, de a szappannal is találkozhatott. No és persze volt ott még sok más.

A 20. – jubileumi - Magyar Termék Nagydíj Védjegy kitüntetést, a tanúsított minőség „útlevelét”, a Magyar Gazdaság Ünnepén, az Országház Felsőházi termében adták át a díjazottaknak. A zsúfolásig megtelt teremben olyan vállalatok képviselői ültek, akiknél tevékenységükben az energiahatékonyság, a környezetbarát és a fogyasztók életminőségét javító, integrált megoldások kaptak nagy hangsúlyt.

A Deutsche Telekom valamennyi európai vállalata, így a Magyar Telekom is bemutatta 2016-ban a „Sea Hero Quest” (A tenger hőse) elnevezésű új mobiljátékot, amely a szórakoztatás mellett nemes célt is szolgál. A több platformon játszható mobiljátékot abból a célból fejlesztették, hogy elmélyítse a térbeli tájékozódásról meglévő tudományos ismereteket, illetve információval szolgáljon arról, hogyan működik agyunknak ez a területe. A játékot most továbbfejlesztették és kiterjesztették.

Blog ajánló
Városlátogatások Ismerkedés Linz városával
Ismerkedés Linz városávalA település említésére azonnal a nálunk is kedvelt sütemény jut eszembe. Próbáljuk jobban megismerni ezt a Duna festői ölelésében fekvő szép várost.A történelme a kelta időkre nyúlik vissza, akik Lentos néven alapították a mai Linz elődjét. Később a rómaiak Lentia (Csónak) névre keresztelték a települést, mely a 19. századig csupán néhány háztömbből és a várból állt.Linz ausztriai iparváros, ma is fontos gazdasági központ, a felső-ausztriai tartomány székhelyeként a harmadik legnépesebb osztrák város, mely az elmúlt évtizedekben látványos átalakuláson ment keresztül.Linz a változások városa, ahol azonos hangsúlyt kap a tudomány, a művészet és a fejlődés. 2014-ben a város elnyerte az UNESCO-tól a Médiaművészetek városa címet is. A számos érdekesség mellett Európa egyik legmodernebb technológiai központja is itt található. Linznek saját hegye is van, az 537 méter magas Pöstlingberg. A hegytetőn emelt búcsújáró templom egyik nagy bástyájában mesevasutat rendeztek be a gyerekeknek.Kedvező időben érdemes a város felülnézetben is megtekinteni, de ehhez nem kell sárkány-repülni vagy helikopterrel körözni, elegendő csupán felsétálni a Passage bevásárlóközpont lépcsőjén, és máris a város háztetőin vezető sétaúton találjuk magunkat. A kémények magasságából pazar a kilátás az óvárosra. A belvárosban gyönyörű, barokk épületeket láthatunk. A főtér (Hauptplatz) Európa egyik legnagyobb tere. A tér középpontjában az 1716-ban felállított, 26 méter magas Szentháromság-szobor áll, a tetején aranyozott alakokkal, melyet pestisoszlopként is emlegetnek a szörnyű járvány mementójaként.Az Alter Dom Linz legnagyobb temploma. A barokk székesegyház a 17.-ik században épült.  Robusztus, égbenyúló tornyai között Szent Ignatius szobrát láthatjuk. A templombelső fából faragott szószéke és orgonája fantasztikus látvány.A püspöki templom, a Neuer Dom Ausztria második legmagasabb temploma, neogótikus tornya 134 méterre nyúlik az ég felé. Csodálatosan díszített, festett üvegablakainak egy része a második világháború alatt megsemmisült, ezeket kortárs művészek renoválták nagyszerűen.Linzben járva, feltétlenül kóstoljuk meg a város egyik jelképét, a hagyományos linzer tortát. A sütemény egy kicsit más, mint az itthoni linzerek, a töltelékben többek között mandula és dió is található. A mai gyerekek már a kor szellemének megfelelően "lézer tortának" hívják.Érdekesség, hogy egész Felső-Ausztriában tilos a városokban füvet nyírni, a méhek érdekében. A városban számtalan méhkaptár található, többnyire a házak tetején, és a különleges becsben tartott méhek érdekében vágják ritkábban a vadvirágokkal teli közterületek zöldjét.Nézzünk meg egy videót: https://www.youtube.com/watch?v=waP41ecrG70                                                                                                   By vinpet
Partnereink


Keress bennünket a Facebookon!