2024. április 21. vasárnap, Konrád napja
A repülő kályhacsőtől a repülő csirkecombig
Révay András
2016.09.20 20:53
A katonai repülőgépek világában járatlanok számára a cím joggal kelthet némi megütközést, ám mentségünkre szóljon, hogy mindkettő valós, ténylegesen használt elnevezés. Ráadásul mindkettő létjogosultságát a név eredeti – békés – viselőjéhez való nagyfokú hasonlóság támasztja alá. Ez állítás igazságáról bárki meggyőződhet, ha ellátogat Szolnokra a nemrég megnyitott RepTár kiállításra.

 A szolnoki Indóház utcában megnyitott RepTár persze még számtalan egyéb érdekességet is tartalmaz. Kezdjük mindjárt a címével. Azért Indóház az utca neve, mert itt áll Magyarország legöregebb vasútállomásának épülete. Azt sokan tudják, hogy Magyarország első vasútvonalát, Pest és Vác között, 1846. július 15-én nyitották meg. Azt már sokkal kevesebben, hogy a második a Pest – Szolnok vonal volt, 1847. szeptember 1-én. A szolnoki állomás, az „Indóház” épülete átvészelte a háborúkat, épen maradt egészen mostanáig. Feladatát régen elveszítette, a város már 1857-ben nagyobb állomást kapott. A legelső, szeptember 1-i időponthoz igazodva, ezen a napon nyílt meg a felújított és belül a célnak megfelelően átalakított épületben egy olyan különleges gyűjtemény, mely minden bizonnyal a hazai hadászati repülés és a történelem szerelmeseinek egyik zarándokhelye lesz. Ez a Szolnoki interaktív Repülőmúzeum, a RepTár.

 A cikk címét ezzel persze még nem magyaráztuk meg, következzen tehát az indokolás. A Szovjetunióban a II. Világháború alatt – és utána is – több híres repülőgép-tervező dolgozott. Közülük kettő, Artyom Mikojan és Mihail Joszifovics Gurevics már 1939-ben önálló tervezőcsoportot, később irodát hozhatott létre. Innen kerültek ki azok a repülőgépek, melyeket a tervezők nevének kezdőbetűi alapján MiG néven ismert meg a világ. Igazán komoly hírnévre először a Koreai Háború alatt tettek szert, a MiG-15-ösök kiváló harci gépeknek bizonyultak. Alakjuk viszont valóban csőszerű, elől-hátul nyitott volt, joggal nevezték hát repülő kályhacsőnek. A „csirkecomb” is szovjet iroda, a moszkvai MIL asztaláról került le az 1960-as évek elején. Könnyű, elsősorban polgári célokra készített helikopter volt, de katonai alkalmazására is sor került. A Mi-2 némi fantáziával akár jó húsos csirkecombra is emlékeztethet.

 A RepTár gyűjteménye Magyarországon, de még Közép-Kelet Európában is egyedülálló. Az összesen 60 ezer négyzetméteres területen nemcsak a Hadtörténeti Intézet és Múzeum rendkívül értékes gyűjteményét - repülőgépeit és légvédelmi eszközeit - érdemes megnézni, hanem a modern, interaktív múzeumpedagógiai eszközökkel még érdekesebbé válik az ismeretszerzés. A tervezők egyik célja az volt, hogy a több kisebb hazai katonai repüléstörténeti kiállítás anyaga egyetlen, kifejezetten erre a célra kialakított helyen legyen látható. Így a látogatók jól elrendezett, a modern elvárásoknak megfelelő terekben gyűjthetnek ismereteket, élményeket és a gépek állagának megóvása is könnyebb. Ráadásul a külföldről, akár a nyugati országokból érkező turistáknak is újdonságot kínál majd, hiszen sok olyan gép és fegyver szerepel a kiállítás anyagában, amelyet ők történelmi okoknál fogva otthon nem találnak meg. A látogató az újonnan felépített hatalmas hangárban alaposan körbejárhatja a kiállított gépeket, sőt, egyesekbe be is ülhet!

A kiállításon a repülés hazai története jól követhető. A tárlókban bőséges információ rejlik a polgári és katonai repülés hőskoráról, a két világháború közötti időről, amikor Magyarországnak katonai repülőgépei egyáltalán nem lehettek, pilótaoktatás is csak álcázva, rejtve történhetett. Bőséggel találunk adatokat a Trianon utáni években végzett tevékenységről, a titkos légierő kereteinek megteremtéséről, külföldön kiképzett pilótákkal való feltöltéséről Van működő, sőt repülőképes példány egy ritkaságszámba menő 1936-os Messerschmitt Bf 108 Taifun repülőgépből és a lassan nyíltan is kialakuló magyar légierő tárgyi emlékei is megtekinthetők. A látogatók megismerkedhetnek a korabeli egyenruhákkal, rangjelzésekkel, a fegyverekkel és azokkal a fontos eseményekkel, amelyek meghatározták a magyar légierő történetét.

 A Rubik-kockáról az egész világ hallott, de feltalálója édesapjának a nevét csak a repülésben járatosak ismerik. Idősebb Rubik Ernő a magyar repülőgép-tervezés és repülőgépipar egyik kiemelkedő alakja volt. A kiállításon, a hangárban két általa tervezett gép is látható. A kétüléses, kétkormányos kiképző vitorlázórepülő, a Góbé, az általa létrehozott gépcsalád legismertebb, legsikeresebb modellje. A mai napig is nélkülözhetetlen a fiatal pilótanövendékek oktatásában. Ugyancsak az ő keze alól került ki a roppant érdekes felépítésű Lepke is. Mellettük a hangárban, a földön vagy felfüggesztve a levegőben különböző korú és rendeltetésű repülőgépek egész sora található. Itt van a Jak-11 Ölyv, ami a RepTár hivatalos emblémájában is megjelenő oktatógép. A magyar légierő legfontosabb, kiképzési célokra alkalmazott típusa volt az 1950-es években. Egy Il-2 Sturmovik roncsa is hever a földön. Valódi haditechnikai kuriózumként felbecsülhetetlen értéket képvisel: bár a típusból mintegy 36 000 példány épült, mindössze tíz maradt fenn az utókor számára.

 A hangárból kilépve, a kiállítás nagyobb részét a szabadtéri repülőgéppark alkotja. Repülőgépek, helikopterek, légvédelmi eszközök, rakéták, radarok – mind, mind kifogástalan állapotban. Közöttük sétálva hosszú időt lehet eltölteni. Némelyiknek saját, külön történte is van, mint például a sárgára festett MiG-21-esnek. A gép nyilvános repülőnapon, légiharcot bemutató repülés során az ellenség szerepét játszotta és ezért különleges festést és nevet kapott. Ő lett „Cápeti” és előbb idehaza, majd később külföldön is hatalmas sikere volt. Persze egy katonai ihletettségű parkban a látvány önmagában kevés. Egy kicsit mindenki szeretne csinálni is valamit. Erre kínál lehetőséget a hatéves kortól már kipróbálható akadálypálya, mely bátorságot, erőt és állóképességet, valamint logikai készséget egyaránt igénylő szórakozási lehetőséget teremt a múzeumot meglátogató, kihívásokat kedvelő vendégek számára.

 Aki fizikai megterhelés nélkül, de az egyszerű sétálgatásnál mégis több élményhez szeretne jutni, az helyet foglalhat a 18 férőhelyes 4D moziban. A látogató különleges szemüvegeket kap, a filmek térhatását pedig mozgó székek teszik teljesebbé. A székek stilizált katapultülések, amelynél a becsatoló hevederek hasonló funkciót látnak el, mint egy valódi repülőgépnél. A „műsorban” ejtőernyős ugrás, műrepülés szerepel, meglepően élethű módon. Ezt követően valóban eljöhet a pihenés ideje, hiszen ha egy család délelőtt 10 órakor érkezik, délután három előtt valószínűleg nem szabadul el. Főleg ha kellően aktív, érdeklődő gyerekek is vannak velük. Nekik bátran ajánlható a RepTár étterme, ahol minden frissen készül, az ételek valóban ízletesek, az adagok igazán szépek és drágának sem nevezhetők. A ráadás pedig egy érdekesség, a WC-k előterében egy automatából kis csomagolt fogkeféhez is hozzá lehet jutni! A RepTár keddtől vasárnapig, 10-től 18 óráig tart nyitva, a látogatáshoz 50 százalékos vasúti menetjegy váltható és a helyi buszjártra is kedvezmény van.

www.reptar.hu

Kapcsolódó témák