2024. április 20. szombat, Tivadar és Odett napja
Hiram Abiftól gróf Saint-Germain-ig
Révay András
2020.05.18 21:06
Már több mint három évszázada létezik egy szervezet, melynek olykor még a neve is indulatokat gerjeszt. Szinte mindenki hallott már róla valamit, de – a tagjain kívül – csak kevesen mondhatják el, hogy valóban ismerik. Sok körülötte a félreértés, szándékos félremagyarázás és még több a homály. Ez utóbbi enyhítéséhez most egy új könyv járul hozzá, felvállalva, hogy ismereteket nyújt a szabadkőművesség eredetéről és a szervezeten belül használt szimbólumokról.

A könyv szerzője, Arthur Edward Waite (1857-1942), neve Magyarországon sem ismeretlen a misztikus tanok kedvelőinek körében. Számos könyve magyarul is megjelent. Az amerikai származású, brit költő és író Brooklynban (New York) született, de Angliában nevelkedett. Tizenhét éves volt, amikor meghalt a nővére és ez fordította gondolkodását kezdetben a pszichológia, majd az ezotéria irányába. Előbb a szabadkőművesek, később a rózsakeresztesek közé is belépett. Termékeny író volt, foglalkoztatta a jóslás, a kabbala, az alkímia, írt és fordított a Szent Grálról, két fantáziaregény is kikerült a keze alól. A Hermit Könyvkiadó által most megjelentett, szép kiállítású kis kötet Waite három írását tartalmazza. Az első, „A szabadkőműves szimbolizmus”, a második, „A szabadkőművesség történelmi eredete”. A könyv az előző két résszel összefüggésbe nem állítható 3. fejezettel zárul: Kivonat „A rózsakeresztes testvériség” című munkából”.

Az általánosan elfogadott álláspont szerint, hivatalosan 1717-ben létrejött szabadkőművesség szervezeti egysége a páholy. Egyes páholyok létéről korábbi időkből is vannak elszórt információk. A páholyokban rendszeresen találkozók különböző témákról eszmecserét tartanak egymással, ezt a beszélgetést „páholymunkának” nevezik. A szimbolizmussal foglalkozó rész szövegezése arra enged következtetni, hogy egy páholymunkán elhangzott előadást olvasunk. Az író megszólítja a hallgatókat. A fordítás – a hiányos impresszumú könyvben a fordító neve sajnos ismeretlen – többségében megtartja az eredeti, régies mondatszerkesztést, de a téma iránt érdeklődő – és abban kicsit talán már jártas - olvasót ez nem zavarja, viszont következtetést enged arra nézve, hogy a mű az 1800-as évek végén keletkezhetett. Az eredetire való utalás sajnos szintén hiányzik a könyvből. Mindjárt az elején leszögezi: a kőművesség „az erkölcsiség egy sajátos, allegóriával elfátyolozott és szimbólumokkal illusztrált rendszer”. Az iparosok – így a valódi „mesterségi” kőművesek - évszázadokkal ezelőtti céhes rendszere három fokozatú volt: inas – legény – mester. Ezt a felosztást a mai, modern szabadkőművesség is megtartja, a szerző ezek bemutatásával kezdi előadását. Szót ejt a beavatás jelentéséről, mert a jelölt, amikor először lép a páholyba „méltó és helyénvalóan ajánlott” személyként érkezik, ám soha többé nem fog olyan emberként kilépni a páholyból, mint amilyenként belépett.

A beavatottság eredetének szimbolikáját vizsgálva röviden érinti és párhuzamot von az egyiptomi Halottak Könyve, valamint Bacchus misztériumai és a kereszténység között, mindegyiknél jelen van a halál és a feltámadás. A régi beavatások szimbolikájában, valamint a keresztény mítoszban pontos vázlata található a misztikus születésnek, életnek, halálnak és feltámadásnak. Salamon temploma a szabadkőműves legendákban fontos szerepet játszik, a szimbolikus rendszernek szinte a középpontjában áll, ám – mint annyi másban – ebben sincs semmi titok. Az Ótestamentumban, a Királyok könyve 5-7 fejezeteiben részletes leírást találunk róla. Megértéséhez Waite mégis a Kabbalát javasolja, noha az írott törvény nyílt könyv, amelyet bárki olvashat, amelyhez bárki hozzáférhet, a kabbala szóhagyomány, amely titkos és csak a kiválasztottak részére volt fenntartva. Talán ebből is következik, hogy a szerző inkább csak a szabadkőműves szimbolizmus eredetéről szól, a szimbólumok magyarázatával adós marad. Aki tehát a titkok leleplezését várja ettől a könyvtől – csalódni fog. Az Ótestamentumban sokkal több információt talál, noha – beavatottság hiányában – valószínűleg nem lesz képes elhelyezni azokat a modern szabadkőművesség rítusrendszerében.

 A könyv második – már kevésbé előadás, inkább leíró jellegű – része a szabadkőművesség eredetével foglalkozik. Ha ez a téma felmerül, szinte egyáltalán nem kerülhető el a kapcsolat megemlítése a templomos lovagokkal, bár az ő történetük önmagában is éppen elég ismeretlen elemet tartalmaz. Az szerző nem szól a lovagrend keletkezéséről, pedig a következtetések levonásánál hasznos lett volna. A történetet, mely összekapcsolja a lovagokat a Skóciában működő szabadkőművességgel a lovagrend bukásának idején kezdi. Elképzelhető persze, hogy Waite figyelmét elkerülte vagy talán nem is ismerte azt a tényt, hogy a Templomosok egyik alapítója és első nagymestere Hugues de Payens, a Champagne grófságból származó frank lovag felesége, a Normandiában élő Catherine St. Clair, Skócia egyik prominens családjának tagja volt. Amikor meglátogatták a családot, meg is alapították 1128-ban, a Rend első, skóciai csoportját, akik I. Dávid skót király elit katonaságát alkották és a királytól jelentős birtokokat kaptak. Az is tény – bár erről sem esik szó - hogy a világ legrégebbi kőműves céhe Glasgow-ban alakult meg. Nekik már 1057-ben királyi kiváltságlevelük volt.

A szerző kitér IV. (Szép) Fülöp francia király és V. Kelemen pápa csöppet sem dicsérhető szerepére a lovagrend szétzúzásában, a Rend utolsó nagymestere, Jacques de Molay kivégzésére és a lovagok helyzetére más országokban. Elfogadja, hogy a Templomosok közül 1307-ben sokan Skóciába menekülhettek – ott a Rendnek komoly vagyona volt - és nagy szerepük lehetett 1314-ben a skót függetlenségi háborúk egyik legfontosabb győzelmét jelentő bannockburni csatában. Érdekes szómagyarázattal is szolgál. A legális kőműves céheket esetleg álcaként felhasználó lovagok megkülönböztetésül nevezhették magukat franc mason-nak. Mason angolul kőműves, a franc viszont egyaránt jelentett franciát és szabadot is. Noha a szabadkőművesség szimbólumainál nem említi meg, itt a Templomosoknál hivatkozik a Királyok könyvében is szereplő Hiram Abif építőmester halálára, rávilágítva – helyesen – arra, hogy ez a két rend kapcsolatára nézve nem bizonyító erejű. Helyette annyit mond: a templáriusoknak a szabadkőművesekkel való kapcsolata összeegyeztethetetlen a történelmi tényekkel. Ez pedig sok mai kutató álláspontjával is találkozik, mások vitatják. A két fejezet tehát érdekes adalék, de ismereteinket hitelesen bővítő, új információkkal nem szolgál.

Az eddigiektől teljesen független harmadik rész: Kivonat „A rózsakeresztes testvériség" című” munkából, magáról a rózsakeresztességről semmit nem mond. Főleg gróf Saint-Germain, néhány oldalon pedig gróf Cagliostro személyével foglalkozik. A mozgalom, melyben Magyarországon Comenius is érintett lehetett, Németországban keletkezett az 1600-as években. A magát Saint-Germain grófnak nevező személy létezését a francia nemzeti levéltárban, a francia külügyminisztérium levéltárában, a holland és az egykori porosz birodalmi levéltárban, a bécsi levéltárban és a dán állami levéltárban fennmaradt feljegyzések is alátámasztják. A XVIII. század egyik leghíresebb kalandora, kémikus, diplomata, feltaláló, költő, zeneszerző, festő, orvos, látnok és okkultista, akit a másik kalandor, Alessandro Cagliostro is példaképének nevezett, egyes információk szerint a rózsakeresztes és a szabadkőműves szervezetnek is tagja volt. A kereszthivatkozások tömkelege a könyvben igencsak feladja a leckét mindazoknak, akik a két figurához kicsit is közel szeretnének kerülni. Magyar vonatkozású érdekesség, hogy Saint-Germain-t II. Rákóczi Ferenccel is kapcsolatba hozza, bár erre vonatkozóan bizonyítékot nem mutat fel. A könyvnek előnyére vált volna egy szerkesztői jegyzet, valamint név- és tárgymutató, de sajnos mindhárom hiányzik.

Kapcsolódó témák
2023.01.30 18:45

Roppant különös könyv bemutatójára került sor nemrég a budapesti Próféta Galériában. Bár szerzők ezt elhárítani igyekeznek, mégis elmondhatjuk róla, hogy hiánypótló műről van szó és hogy ez az állítás indokolt, arra nézve pont a szerzők személyes tapasztalata szolgáltat igazolást. Ilyen témájú könyv ugyanis nemcsak Magyarországon volt mindezidáig ismeretlen, de külföldön sem lelhető fel hasonló.

Szomorú, de kétségtelen tény: az emberiség semmit nem tanul. A II. Világháború befejezése óta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy valahol, valami helyi, kiesebb-nagyobb háború ne lett volna. Elmúlt már az a világ, amikor azok, akiknek személyes döntése nyomán kitört egy háború, maguk is ott voltak, és ha úgy fordult a kocka, ott is vesztek a csatatéren. Van erre számtalan példa a történelemben, a magyarban is. Az utolsó 150 évre nézve ez már nem igaz. Ferencz József, II. Miklós cár, Vilmos császár, vagy Hitler, Churchill, Sztálin háborújában nem ők, mások haltak, sérültek meg, és ha véletlenül bekerülhettek egy kórházba, ott már csak szerencsétlen, sebesült emberek voltak, akiknek talán még meg lehetett menteni az életét.

Van egy szakma, amelynél a munkavégzés eredményével lépten-nyomon találkozunk, de szinte egyáltalán nem figyelünk rá. Pedig a helyszíneit minden nap látjuk, ha akarjuk, ha nem. Elmegyünk mellettük, olykor egy percre talán meg is állunk előttük, de már lépünk is tovább. A városképhez tartozónak tartjuk, természetesnek vesszük, csak az tűnik fel, ha egyik vagy másik éppen hiányzik. Az üres, törött vagy eltakart kirakat már bántja a szemet, felhívja magára a figyelmet. A szakma pedig, amiről szó van, valójában nem is egy, hanem három területet ölel fel, a dekoratőrt, a kirakat- és a kiállításrendezőt.

Annak ellenére, hogy időben mindinkább távolodunk a II. Világháborútól, az ott történt események iránti érdeklődés nem lanyhul. Részben talán betudható ez annak is, hogy a különböző titkosszolgálatok aktáinak titkosítása mostanában kezd lejárni. Adatok válnak hozzáférhetővé, és bizony az írók ezt ki is használják. Van egy téma, ami különösen vonzónak mutatkozik: ez pedig a francia ellenállásnak nyújtott brit támogatás története. Már többen is feldolgozták, filmek is készültek belőle!

2021.12.27 11:09

Témájában, tartalmában meglepő, szokatlan, új eszközökkel szerkesztett, és egészen váratlan, megdöbbentő következtetésekkel záruló könyv látott napvilágot a Pallas Athéné Kiadó gondozásában. Dr. David Sulzer, amerikai idegtudós és zenész, eredetileg a Columbia University Press-nél megjelent munkája, a „Zene, matematika és elme” sok újdonsággal szolgálhat nemcsak a témát kedvelő olvasó, de a címben megjelölt három tudományterület szakemberei számára is.