A különféle rendezvények szervezői között járja egy mondás – árulta el Ferenc Vilmos, a fesztivál főszervezője – Ha egy hasonló programból sikerül rendben megcsinálni az első hármat, akkor már lehet bízni abban, hogy a továbbiak is megrendezhetők. De ha az első tízet sikerült megtartani, akkor abból igazi fesztivál lett. Az Újbor és Sajtfesztivál is elérte már ezt a szintet. Annak idején régiós rendezvényként indult, de most már kitekintése van az egész országra. Valódi, országos nagyrendezvénnyé vált, támogatják a központi, szakmai szervezetek. A bor és a sajt mellé pedig felzárkózott a kultúra, a művészet is. Ám mindezeken túlmenően, minden negyedik év az Olimpia éve. Három évvel ezelőtt a fesztiválon kiválasztották a Magyar Olimpikonok Újborát. A díjkiosztó ünnepségen olimpikonok adták át a nyerteseknek a díjakat. Jövőre ez megismétlődik majd. Az idei versenyre eddig száznál is több termelő kétszázötven bort nevezett be.
A fesztivál szellemiségétől valóban nem áll távol a kultúra, erősítette meg a Pannon Várszínház igazgatója, Vándorfi László. Sümeg, Nagyvázsony Veszprém, Csesznek vidékén dolgoznak. A magyar történelmi múltat, korszerűbb eszközökkel, a mai kor emberének nyelvén hozza egy fiatal társulat a közönség elé. Ebben az évben jött létre a színházon belül – a Három Tenor mintájára – egy kis csoportosulás. Három fiatal énekes, akik összesen hatvankilenc évesek, megalakították az „In Vino” együttest. Műsorukban klasszikus és opera, operett slágerdallamokat – kiegészítve magyar dalokkal, főleg pedig bordalokkal – adnak elő. November 28-án, 11 órakor, ők fogják megnyitni a Fesztivált Budapesten, a Vajdahunyad Várban.
A fesztivál támogatói között van a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, melynek szóvivője, Süle Katalin azt emelte ki, hogy ez a rendezvény segíti az élelmiszeripari termelők piacra jutását. Hozzájárul ahhoz, hogy ezek a vállalatok ne csak saját szűkebb vidékükön, hanem szélesebb körben is megismertethessék termékeiket. A fesztivál középpontjába állított mindkét áru, a bor és a sajt is kitűnő példája, annak, miként tudják különböző szakmák képviselői segíteni egymást. Ahogy a sajt és a bor jó barátai egymásnak az asztalon, ugyanúgy a termelőik is partnerei lehetnek egymásnak a piacokon. A gazdálkodók közösségeiben születhetnek meg azok a gondolatok, melyek a termelést is előbbre vihetik és ez az egyénnek, az ágazatnak és az országnak egyaránt jó. Egy ilyen fesztivál pedig mindennek motorja lehet.
Lipcsei György, az Agrármarketing Centrum vezérigazgató-helyettese is a jó minőségű magyar termékek belföldi fogyasztásának ösztönzésében látja a fesztivál egyik komoly erősségét. Kiegészül ez még azzal, hogy a tudatos vásárlói magatartás kialakításában is nagy szerepe van. A mostani fesztivál azért is különösen fontos, mert a felvonultatott termékek sorában a bor és a sajt mellett a feldolgozott húsáruk széles választéka is jelen lesz. A közelmúltban napvilágot látott WHO jelentés félreértelmezése a vörös húsokról jól érzékelhető gondot jelentett, ezért minden alkalmat fel kell használni annak megismertetésére, hogy nem a húsokkal van a baj! Egyetért ezzel a kilencszeresen is „Magyar termék” nagydíjas Darnó Hús képviselője is. Ők 1995 óta foglalkoznak húsfeldolgozással, a szakma titkait a Szigetköz öreg bölléreitől lesték el.
Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a húsfélék mellett a pékáruk is komoly szerephez jutnak ezen a fesztiválon. Sokorópátkán kezdte meg működését 2002-ben a Pedró Pékség és ma már tizenkét boltjukban kapható „Az Ország Kenyere”. A Fesztiválon be is mutatják, csakúgy, mint a bejglit, melyet házi vajjal, tejföllel készítenek. A dél-budai régióban lakók viszont már jól ismerik a Royal Pékség süteményeit, pogácsáit, cukrászáruit. Ők sem használnak margarint, csakis vajat! A pékségben minden hónapban egyszer a biatorbágyi óvodások „dolgoznak” – saját kalácsaikat megsütve haza is vihetik.
Azért ez mégis csak az újborok fesztiválja ahol nem csak a borok újak, fiatalodnak a borászok is. Az első generációváltás korát éljük. A családi borászatok a kilencvenes évek elején jöttek létre és a szülők mellett már ott állnak a fiatalok is. Egy ilyen szerveződés a „Rizling Generáció”, melynek elnöke, Gyukli Krisztián a Balatonfüred-Csopaki Borvidéken képviseli a megújulást. Olyan ifjú borászokból áll ez az egyesület, akik gyerekkoruk óta ismerik egymást, a szőlőben nőttek fel és a baráti társaságból váltak huszonkét tagpincészetet számláló, hivatalos szervezetté. Közülük tízen jelen lesznek a fesztiválon is.
A sajtokat is sokan szeretik. Igazolja ezt az országos hírű Cserpes Sajtműhely; termékei valóban közkedveltek. Több mint húszéves múltra tekintenek vissza, és ezalatt számos szakmai díjat nyertek. Készítenek a Mozzarellából natúrt és füstöltet, valamint egy Karavánhoz hasonlító és egy Trappista jellegű sajtot. Ez utóbbinak Kapuvári a neve. A fesztiválon ennél lényegesen többet vonultatnak majd fel. Naponta huszonötezer liter tejet dolgoznak fel, amiből nemcsak sajtok készülnek. Egy részükből joghurt, Túró Rudi, pontosabban Trudi lesz. Ez utóbbi azért érdekes, mert nem tartalmaz adalékanyagokat, aromát, tartósítószert, csak tehéntúrót, vajat, citromolajat, cukrot, és kakaós étbevonó masszát. Minden benne van, ami gyermekkorunk ízére emlékeztet!
A magyar borászatban irány- és mértékadó pincészetek munkájának elismerésére a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a Magyar Bor Akadémia és a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége 2002-ben megalapította „Az Év Pincészete” kitüntető címet. Olyan bortermelő társaság együttes teljesítményét díjazzák, amely az országban és külföldön a magyar bor, a borkultúra és a kulturált borfogyasztás széles körű népszerűsítéséért a legtöbbet tett az adott évben. A díjat a szakmai körök jelölése és szavazatai alapján idén tizenötödik alkalommal adományozták az arra méltónak tartott pincészetnek.
Lehet bizony, ráadásul nem is akárhol, hanem éppen Egerben. Így nevezte el a legjobb borát Tóth Ferenc egri borász és hogy a döntése helyes volt, arról a látogatók meg is győződhettek a Borháló egyik üzletében tartott bemutatón.
Hírnevéhez méltó érdeklődés mellett, családtagjai, sportvezetők, sok száz tisztelője jelenlétében avatták fel a sportlegenda, Papp László szobrát Budapesten a XIII. kerületben, azon a téren, ami rövidesen az ő nevét fogja viselni.
Már csak egy hét, és kezdetét veszi a 21. Magyar Borok Útja Rallye, melynek száz autóból álló mezőnye idén a Balatoni Borrégiót fedezi fel. Az exkluzív élménytúra a megújulás jegyében – eltérően a korábbi évek gyakorlatától - a nagy borászok mellett kis pincészeteket is meglátogat.
A bor és a kereszténység jól megfér egymás mellett, hiszen a bornak szakrális értelmezése is van. Talán ez is közrejátszhatott abban, hogy a Fiatal Borászok Egyesülete és a DiVino borbár minden borkedvelőt egy közös ünnepre és találkozóra hív az ország egyik legszebb terén, Budapesten, a Bazilika elé.