- elérhetőségeink telefon: +36 20 539 6061
e-mail: utazonet@utazonet.hu
A dunai hajóutazások Magyarország turisztikai kínálatának fontos elemei. A több európai várost érintő folyami hajóutak vonzó állomása Budapest. A Magyar Turizmus Zrt. munkatársai jó érzékkel felfedezték, hogy erről a vendégkörről kevés ismeretünk van, ezért – most először – kutatást végeztek a szállodahajók vendégei között. Segítségükkel viszonylag új célcsoport utazási szokásairól, motivációiról és a döntéseiket befolyásoló tényezőkről sikerült hasznos ismeretekhez jutni. Az MT Zrt. információi szerint a három hétig tartó Amszterdam-Budapest hajóúton évente 100-130 ezer turista látogat el Budapestre a Viking River Cruise-szal, tehát a hajóstársaság utasai körében végzett felmérés segíthet általában is megérteni a hajós turistákat. Az Edutus Főiskola és a Viking River Cruises együttműködésében 2014 őszén megvalósult (nem reprezentatív) kutatás a magyar turisztikai szakmai számára több olyan fontos információt is közvetít, melyek segítségével hatékonyabban aknázhatók ki a dunai hajós turizmusban rejlő lehetőségek.
Az Edutus Főiskola 2011-ben a Modern Üzleti Tudományok Főiskolája és a Harsányi János Főiskola egyesülésével jött létre. A tatabányai székhelyű, de budapesti és székelyudvarhelyi tagozattal is rendelkező főiskola kínálatában az üzleti és a műszaki képzés egyaránt megtalálható - mondta el dr. Jandala Csilla, a főiskola mb. rektora. Az együttműködés a Magyar Turizmus Zrt-vel már a kezdetek óta tart, a célja, a „szakmával” történő, lehető legszorosabb kapcsolattartás. Eredményeként a hallgatók olyan készségekkel gazdagodnak, melyeket már rövid idő után hasznosíthatnak mindennapi munkájukban a főiskola elvégzése után. Ilyen együttes munka volt a hallgatók részvételével történt közös kutatás is, ők keresték fel, kérdezték meg angolul – a hajózási vállalat engedélyével – a turistákat. Mivel a Dunát több társaság hajói is járják, lehetséges, hogy ennek a kutatásnak még folytatása is lesz. Már ma is tapasztalható, hogy a Duna-menti országok némelyike nagy lendülettel fogott hozzá a hajózással kapcsolatos turizmus fejlesztéséhez, ezt nekünk feltétlenül figyelembe kell vennünk! A bécsiek például irigykedve mondják, hogy sajnos náluk a Duna a város szélén folyik, Budapesten a város közepét szeli át. Ezt az előnyünket jobban ki kellene használnunk!
A hajózási vállalat kiválasztása sem volt véletlen. Halassy Emőke, a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Irodájának munkatársa szerint azért figyeltek fel rá, mert a Viking River Cruises a dunai — turisztikai célú — hajózás meghatározó szereplője, elsősorban amerikai turistákat utaztat Európában. A Dunán kb. 30 hajóval van jelen. Árpolitikája eredményeként az elmúlt években jelentősen csökkentek a hajóutak árai, ami dinamikus bővülést eredményezett. A felmérés is igazolta, hogy növekszik az érdeklődés a hajós utak iránt és ez egyben a társaságok közötti verseny fokozódásával is jár. Budapestnek jelenleg jó a pozíciója a Duna-menti nagyvárosok rangsorában, de komolyan ügyelnünk kell arra, hogy ezt megtartsuk és lehetőség szerint még erősítsük is.
A kutatás eredményeként fény derült többek között arra, hogy a hajóval érkező vendégek fele (50,9%) nem vett részt elő- vagy utótúrán, vagyis a hajóutat sem előtte, sem utána nem kísérte további itt tartózkodás. Átlagosan 2,29 éjszakát (ebből 1,94 éjszakát a hajón) töltöttek a magyar fővárosban a megkérdezettek. Ugyanakkor sokan úgy nyilatkoztak, hogy szívesen töltenének el többi időt Budapesten. Erre azért is fel kell figyelni, mert a szervezett turistaútnak utolsó állomása volt Budapest. A háromheti hajózás után a vendégek vagy hazatértek – a többség így tett – vagy meglátogattak még egy európai várost, többnyire Prágát. A válaszadók négyötöde szerint Budapest önmagában is jelentős vonzerővel bír. Azt, hogy Budapest is az útvonal része, a válaszadók többsége (59,1%) nagyon fontosnak, további 20%-a fontosnak vélte utazási döntése során. A résztvevők 89,6%-a még nem járt korábban fővárosunkban.
Különösen a város szépségét, történelmét és magyarországi rokoni kapcsolataikat említették a vendégek. Nagyon elégedettek voltak a Viking River Cruises által szervezett városnéző programokkal, a budapestiek vendégszeretetével és az éttermekkel. Ötös skálán legalább 4,50-es átlagot ért el a város atmoszférája, a kulturális programok, a tömegközlekedés és a vásárlási lehetőségek. A legjobban Budapest esti fényei nyűgözték le a hajós vendégeket. Kevesebb lehetőség volt a kulturális programokra és fürdőlátogatásra, a magyarországi turisztikai kínálatban kiemelt szerepet betöltő egészségturisztikai szolgáltatások - vélhetően a hajóút előre meghatározott programja, az egyes városokban eltöltött idő rövidsége miatt - nem juthattak megfelelő szerephez. Az elégedettséget jelzi, hogy a felmérésbe bevontak 99,7%-a ajánlaná a budapesti utazást barátainak, ismerőseinek. 70%-uk úgy nyilatkozott, hogy a budapesti élmények a vártnál jobbak voltak. Roppant figyelemre méltó adatokat látunk a hajóutakon résztvevőkkel kapcsolatban is. Döntő többségük (85,6%) a 60 év feletti korosztályt képviselte, több mint 90%-uk felsőfokú végzettségű, 81,4% nyugdíjas, 84,2% átlagon felüli jövedelemmel rendelkezik. Több mint 70%-uk érkezett az USA-ból, 23,2% Kanadából, 3,4% Ausztráliából, 1,8% pedig az Egyesült Királyságból jött hozzánk. Mindezek az adatok együttesen azt igazolják, hogy egy kísérlet, legalább a hajózás befejezése után távozók egy részének itt tartására, valószínűleg nem reménytelen!
Különleges ünnepség színhelye volt a Budapest-Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom. Altemplomában mutatták be azokat a képeket, melyekkel a budapesti Lengyel Intézet, szent II. János Pál pápa születésének centenáriuma alkalmából, rendhagyó módon, a metróban állít emléket a Szentatya személyének és tanításának. A Metró Galériában a lengyel pápa tíz gondolatával találkozhat az utazóközönség. A pápától származó idézetek a róla készült ritka felvételeken olvashatóak.
Állításunk igazolására pedig egyetlen tény is elég. A címben említett rigó nem madár, hanem növény. Dísznövény, magyarul kúpvirág, tudományos neve Rudbeckia hirta, „Sárgarigó”. Szólni azért érdemes róla, mert több száz példánya is megtalálható Budapesten, a XIII. kerületben, a Gyöngyösi sétányon tartott bemutatón.
Várhatóan úgy egy hónap múlva új szálloda nyílik Budapesten, a VIII. kerületi Népszínház utcában. Merész dolognak tűnik ez ebben a járványdúlta időben, amikor vendég alig van és inkább zárnak, mint nyílnak hotelek. A négycsillagos Montage Fashion Hotelben mégis szinte már majdnem minden kész a szállóvendégek fogadására.
Mostanában, amikor szinte az egész világ a klímaváltozás okaival, következményeivel foglalkozik, Budapesten, a XIII. kerületben beszéd helyett inkább tesznek azért, hogy csökkenjen a légszennyezés. Teszik ezt úgy, hogy mindjárt a főváros egyik égető gondjának enyhítéséhez is hozzájáruljanak!
Akár ez is lehetett volna a 79. OMÉK jelmondata, az igazságot ugyanis híven tükrözi. Kiállítóiban és látogatóiban egyaránt vegyes érzelmeket keltett. Mindjárt a belépéskor zavarba jöttek. Az épületeken belül ugyanis - a többi kiállításnál megszokottól eltérően – egyáltalán nem volt semmiféle jelzés, számozás, útbaigazítás! Sem a pavilonok sarkán, sem a közöttük lévő utak felett. Mindenki ténfergett, tekergett, amíg véletlenül rábukkant arra a kiállítóra, akit keresett.