2024. április 24. szerda, György és Debóra napja
A játék folytatódik
Révay András
2017.09.01 00:10
A Deutsche Telekom valamennyi európai vállalata, így a Magyar Telekom is bemutatta 2016-ban a „Sea Hero Quest” (A tenger hőse) elnevezésű új mobiljátékot, amely a szórakoztatás mellett nemes célt is szolgál. A több platformon játszható mobiljátékot abból a célból fejlesztették, hogy elmélyítse a térbeli tájékozódásról meglévő tudományos ismereteket, illetve információval szolgáljon arról, hogyan működik agyunknak ez a területe. A játékot most továbbfejlesztették és kiterjesztették.

Az új játék a virtuális valóságon (VR) alapul és az előző, a világszerte közel 3 millió játékos adatait összegyűjtő Sea Hero Quest mobilalkalmazás eredményeire épít. A VR technológiának köszönhetően a kutatók tizenötször pontosabb navigációs adatokkal dolgozhatnak. Lehetővé válik a demenciával, az időskori szellemi hanyatlással érintettekre jellemző tájékozódási problémák mélyrehatóbb diagnosztizálása. A készülékről szólva Hans-Christian Schwingen, a Deutsche Telekom márkáért felelős vezérigazgató-helyettese kiemelte: „A Sea Hero Quest mobilalkalmazás sikereit látva büszkék vagyunk rá, hogy szakértő partnereinkre és saját kompetenciáinkra támaszkodva elősegíthetjük a hagyományos orvostudományi kutatatási módszerek továbbfejlesztését. A mobiljáték fogadtatása hihetetlenül pozitív volt Világszerte emberek milliói mozdultak meg, hogy idejüket és adataikat a jó ügy szolgálatába állítsák. Ahogy egyre többen használják a VR-hoz hasonló új technológiákat, az új és izgalmas tartalom iránti igény egyre nő. Ezt az igényt kívánjuk kiszolgálni, miközben lehetővé tesszük a játékosok számára, hogy részt vegyenek egy globális méretű demenciakutatásban.

 A Sea Hero Quest VR lehetővé teszi a kutatók számára, hogy összevessék az adatokat a Sea Hero Quest mobil app segítségével összegyűjtött adatokkal. Reményeik szerint a mobil alkalmazás által létrehozott adatbázisra építve, a legkorszerűbb VR technológia alkalmazásával jobban megérthetik az emberi térbeli tájékozódás mechanizmusát. Korábban a Sea Hero Quest mobilalkalmazással gyűjtött adatokból 22.5 fok pontossággal lehetett megállapítani, hogy a játékos milyen irányba fordul, míg a Sea Hero Quest VR környezetében ez másfél fokra szűkíthető le, így a kutatók tizenötször pontosabb navigációs adatokkal dolgozhatnak. Ha valaki mindössze 2 percig játszik a Sea Hero Quest VR játékkal, - a mobiljátékhoz hasonlóan – 5 órányi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adatot képez. A Sea Hero Quest játék által begyűjtött, anonimmá tett adatokat egy biztonságos szerveren tárolják Németországban, majd ezeket két másik egyetem csapata elemzi. Az adatok elemzéséből nyert első eredményeket San Diegoban a Neuroscience (idegkutatással foglalkozó) konferencián mutatták be 2016-ban, és folynak a kísérletek a játék klinikai környezetben történő alkalmazására is.

A kutatók véleménye szerint a Sea Hero Quest mobilalkalmazás eddig példátlan mennyiségű adatkészletet adott, amely segítségével a térbeli tájékozódási képességet gyakorlatilag a teljes lakosság szintjén vizsgálhatták. A VR játék pedig arra alkalmas, hogy az előbbiekre építve a tudatküszöb alatti emberi reakciókat a korábbiaknál jóval precízebben mérjék. Lehetővé teszi, hogy a kutatást kiterjeszthessék olyanokra, akik egy mobilalkalmazás működési módját nem tudják megérteni – mert például nagyfokú demenciában szenvednek. Mérhető vele, hogy a játékos mikor bizonytalanodik el abban, hogy pontosan hol van, mert ilyenkor megáll vagy körülnéz. Így a VR játék kiegészítő adatokat szolgáltathat a Sea Hero Quest mobilalkalmazás adataihoz. A demencia már most is az egyik legnagyobb egészségügyi kihívás, amivel meg kell küzdenünk, és az előrejelzések szerint 2050-re több mint 130 millió embert fog érinteni a világon. A kutatásban rejlik a lehetőség, hogy pontosabb diagnosztikai módszerek és eredményesebb kezelések álljanak az érintettek és családjuk rendelkezésére.

Magyarországon a Sea Hero Quest VR játék szeptember 4. hétfőtől a következő helyeken próbálható ki: InGame kávézó Budapest (http://www.in-game.hu) Telekom üzletek: Budapest Westend Bevásárlóközpont, Miskolc belváros, Pécs Árkád Bevásárlóközpont, Székesfehérvár Alba Bevásárlóközpont (nyitvatartási napokon 10.00 – 18.00 óra között).

Kapcsolódó témák

Marokkó fővárosában, Rabatban rendezték meg 2022. november 28. és december 3. között az UNESCO Szellemi Kulturális Örökség Kormányközi Bizottsága tizenhetedik ülésszakát. Az itt meghozott döntés nyomán első alkalommal került egy lófajta és annak tenyésztési hagyományai az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára.

Az idehaza mellőzött, külföldön világhírűvé vált magyar tudósok – sajnos eddig sem rövid – névsora 2020-ban újabb taggal bővült. Az Amerikai Egyesült Államokban 1985 óta élő kutatóbiológus szinte egyik percről a másikra került a figyelem középpontjába, vált híressé. A Kínában 2019-ben tapasztalt első megbetegedések után kitört járványt a WHO már 2020. március 11-én világjárvánnyá nyilvánította. Megfékezése eleinte reménytelennek tűnt, mígnem a nagy lendülettel folyó kutatások során felbukkant egy magyar név: dr. Karikó Katalin. Az ő szabadalma alapján készült el 2020-ban, a világon elsőként, a klinikailag is bizonyítottan hatásos oltóanyag a SARS-CoV-2 koronavírus-fertőzés ellen!

Valójában ez az elnevezés nem is egészen pontos. A kor nagyjából igen, de hogy sportág? Akkor még biztosan nem volt az. Sokkal fontosabb volt. Ma úgy hívjuk muaythai, de ezt hallván hányan tudják – úgy nagyjából – mit is takar ez a szó? Nem is igen volna értelme erről fejtegetésekbe bocsátkozni, ha a napjainkra sporttá vált egykori harcművészet magyar képviselői a közelmúltban nem értek volna el figyelmet érdemlő sikert.

A Múzeumok éjszakáján két rendezvénynek is otthont adott Budapesten a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia templom. Nem meglepő, hogy az évenként megrendezett és roppant népszerű rendezvényhez a főváros legöregebb temploma is csatlakozott, hiszen ez az épület már önmagában felér egy múzeummal. Az altemplomban megtartott második előadás a fővárosi fürdőkultúráról szólt és bár témája – első hallásra – nem nagyon illet a helyszínhez, rövidesen kiderült; az előzetes feltételezés téves volt, két okból is.

A történelem, a tiszti pálya, a katonaélet iránt érdeklődők számára sok új, érdekes információt nyújthat egy frissen megnyílt kiállítás. A Ludovika Akadémia történetét feldolgozó állandó múzeum nem egyszerűen hadtörténelmi jellegű kiállításnak ad helyet, hiszen középpontjában nem az események, hanem elsősorban az emberek állnak. Az előzetes bejelentés nélkül látogatható kiállítás helyszíne a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Ludovika Szárnyépület, (1083 Budapest, Ludovika tér 1.) Az esetleg változó nyitva tartás idejéről a https://www.uni-nke.hu oldalon lehet tájékoztatást kapni.