2024. április 25. csütörtök, Márk, Márkó és Márkus napja
A magyar divatkirálynő
Révay András
2019.11.19 20:44
Az egykor – nem túlzás – világhírű magyar divatszalonról és tulajdonosáról nyílt kiállítás hozzá méltó helyen, a Nemzeti Múzeumban. A „CLARA - Rotschild Klára – divatkirálynő a vasfüggöny mögött” című kiállítás egyszerre mutatja be egy sikeres nő életútját, egy korszak elitjének öltözködési kultúráját, valamint a szocialista Magyarország kétarcú, ellentmondásokkal terhelt időszakát. A Magyar Nemzeti Múzeum Rotundájában és a közelmúltban kibővített, egykori Kertészházban nyíló kiállítás jövő év április 30-ig látogatható.

Rotschild Klára egyszerre volt a Horthy-kor arisztokratáinak és a Kádár-korszak nagyasszonyainak a divattervezője. Szalonjában rendszeres vendég volt Kádárné, Tito marsall felesége, Gromikó szovjet külügyminiszter, valamint a perzsa sah neje, a magyar művészvilág csillagai. Vajon miként volt lehetséges, hogy a második világháború előtt és után is ilyen kimagasló sikereket ért el? Neve évtizedeken át egyet jelentett a divattal, az eleganciával, a minőséggel és a luxussal. Elhozta Párizst Budapestre, és ismertté tette Budapestet a nagyvilágban. Szalonja már indulásakor, a két világháború között fogalommá vált idehaza. Felöltöztette a Horthy-kor arisztokrata hölgyeit, Faruk egyiptomi király édesanyjának, Nazlinak és világszép lánytestvéreinek is készített gardróbot. Ő bújtatta menyasszonyi ruhába Horthy István feleségét az évtized menyegzőjén, de még a nemzetközi hírű francia ékszerész, Cartier felesége, gróf Almásssy Jacqueline is vásárolt nála.

Ám az igazi „csoda”, hogy a Rotschild-szalon fénye tovább ragyoghatott a vasfüggöny leereszkedésével. A Különlegességi Női Ruhaszalon mégiscsak az ő csillogó birodalma maradt. A magas rangú külföldi vendégek mellett megfordult nála a magyar művészvilág színe-java: Psota Irén, Tolnay Klári, Váradi Hédi, Fischer Annie, Kovács Margit, betért a szalonba Törőcsik Mari, Halász Judit is. A legjobb vevője Jovanka Broz, Tito marsall felesége volt, a „keleti Jacqueline Kennedy”, akinek legendássá vált állítható szabóbábujára készítették távollétében a legújabb ruhamodelleket. Vajon hogyan jutott Rotschild Klára ilyen kivételezett helyzetbe? Hogyan lehetséges, hogy a két világháború közötti elismert szalontulajdonosok közül egyedül ő szerezte vissza irányító szerepét 1945 után? Miért utazhatott állami pénzen évente kétszer Párizsba inspirálódni, modelleket vásárolni elit divatbemutatóihoz?

 Mi tette Rotschild Klárát a 20. század magyar divattörténetének egyik legizgalmasabb és egyedülálló alakjává? A Rotschild-projekt kurátora, Simonovics Ildikó divattörténész sok éves kutatással járt utána a fenti kérdéseknek. Itt a divat nagyasszonyának élettörténete, a műhely és a szalon világa elevenedik meg, míg a Múzeum Rotundájában a menyasszonyi ruhákból készült installáció látható. A teret Zólyomi Zsolt kiváló parfümszakértő illatosítja egy különleges Ricci parfümmel, az illúzió fokozása érdekében, hiszen a régi szalonoknak különleges belső illatuk volt. A kiállítási tér alatt a szuterénben, egy összeállításban a korabeli anyagok meg is foghatók, tapinthatók, mellette pedig egy külön kis térben felpróbálható két ruharekonstrukció, amiket a Dalarna Szalonban a kiállítás céljára elkészítettek. Itt a szalon működésének idején használt eredeti parfümökből is lesz kipróbálható illatminta.

 A Geraldine-házban négy térben látható a kiállítás. A központi az arany-terem - ide lép be a látogató – ahol Rotschild Klára élettörténetét, magát az embert mutatják be. A pálya fontos pontjait idővonal érzékelteti, 1903-tól 1976-ig. Megtudjuk belőle, hogyan lett valaki a harmincas években egyetlen év alatt sikeres és hogyan ismételte ezt meg az ötvenes években. Itt kapott helyet a különleges ékszerkardigán is. A fekete-terem a műhelyt igyekszik reprezentálni. A babák ott most az őszi-téli szezon ruháit viselik, de február végén majd átöltöznek. Így a kiállítás teljes ideje alatt összesen 24 ruhát viselnek majd. Ha van korabeli fotó valakiről, aki azt a ruhát viselte, az szintén látható. A fehér-teremben pedig a szalon elevenedik meg, a szalon eredeti, egykori garnitúrájának segítségével. A világhírű vendégek is azon a díványon foglalhattak helyet! A Múzeumkert rekonstrukciója során megújult Kertészház új kiállítóhelyszín, mely ezzel a kiállítással debütál a közönség előtt.

 

 

Kapcsolódó témák

Két bolgár művész, egy szobrász és egy festő alkotásaiból nyílt közös kiállítás a budapesti Bolgár Kulturális és Tájékoztató Központban. Kettőjük együttes bemutatkozása cseppet sem véletlen, művészi felfogásukban ugyanis határozott rokonság figyelhető meg.

A budapesti Koreai Kulturális Központ látogatói már megszokták, hogy az itt megrendezett kiállítások mindig valamilyen különlegességet állítanak a középpontba. Nincs ez másként most sem, az Eszterházy Károly Egyetemmel közösen létrehozott, és december 16-ig látható YATOO című kiállítás esetében sem.

A Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításain a 19. századi anyag mindig is fontos helyet foglalt el az épület legreprezentatívabb, első emeleti termeiben. Harminc év után ezt az állandó kiállítást most új szempontok szerint újrarendezték. Ráadásul a jól ismert remekművek mellett, közel egyharmad részben, olyan alkotásokkal is bővült, amelyeket eddig csak ritkán láthatott a közönség.

A szakembereket és a közönséget is egyaránt meglepő eredmény született a 2016-ban már huszonnegyedik alkalommal meghirdetett, „Az év természetfotósa” pályázat értékelése során. A pályázat történetében mind ez idáig soha nem fordult elő, hogy a rangos szakmai versengés úgy a felnőtt, mint az ifjúsági kategóriában kettős győzelmet hozott volna!

2016.10.30 20:35

Melyik városban van hazánk egyetlen diadalíve, hol találtak nálunk múmiákat, hová érkezett annak idején az első vonat, az első dunai gőzhajó és az első villanyvonat? Hol van Magyarországon a legnagyobb tokaji bor gyűjtemény? Mindezeken kívül még számos hasonló kérdést tehetünk fel, de talán már ennyiből is kitalálható: Vácról van szó.