E Textiltriennálé nemzetközi szakmai bemutató, és mivel már a 6-os számnál tart, egyre nagyobb érdeklődésnek örvend a világ textilművészeinek körében. Ugyanakkor bemutatkozási lehetőséget nyújt a szakmában tanuló, végzős diákoknak is, hiszen ők jelentik a jövőt. De mi is az, amire a tárlat fókuszál? – tette fel a kérdést a rendezvény megnyitásakor Szalai Dániel, a kiállítás kurátora. A Textiltriennálé Határok Nélkül (Trienále textilu bez hraníc, o.z.) civil szerveződés non-profit szervezetként működik, amelynek célja, hogy a „visegrádi országok” jelenkori textilművészetét annak teljességében, globális keretbe helyezve mutassa be. A kiállítás további célkitűzései között szerepel, hogy a textilkészítést új nézőpontokból, új kontextusokban és új lehetőségek tárházaként kínálja, amelynek keretében bepillantást enged a textilszobrászatba, a konceptuális művészetbe, az objektművészetbe, illetve az installációk mellett a video- és divatművészetbe is.
A textilanyagok és technológiák ma nagyon dinamikusan fejlődnek. A kortárs képzőművészek munkáiban is jól megfigyelhető a különféle technikák és rendszerek alkalmazása a megnyilvánulásban, az anyagok széles választékán keresztül. A valamikori – úgymond - klasszikus felosztást mellőzve, az átszövődések, technológia-váltások és anyaghasználat összhatása miatt a művészetnek ez a speciális területe is belépett az új médiumok közé. A terjedés sok sávon és irányban halad. A Triennálé célja pedig ennek a dinamikus fejlődésnek a bemutatása és egyben a művészeti kategóriák közötti definíciók pontosítása, akár eltörlése, vagy újrafogalmazása. Célunk, hogy bemutassuk ezt a gazdag tevékenységet, megnyissuk a művészek számára a lehetőséget a megközelítések és koncepciók széles skálájának prezentálására.
Közép-Európa egyik jelentős kulturális programjának hatodik évfolyama immár 18. éve mutatja be a világ kortárs textilművészetét egy vándorkiállítás keretében a Visegrádi Csoport országaiban. Az idei pályázati felhívásra több száz pályamű érkezett, amelyek elbírálása után 66 professzionális és 17 pályakezdő alkotó kapott meghívást a kiállításra. A Textile Art of Today bemutatja a textilkészítés jelenleg érvényesülő világtrendjeit, a különböző országok művészei számára találkozási lehetőséget kínál, valamint érdeklődést teremt a textilművészeti alkotások iránt és bátorítja a művészeket, hogy innovatív és kísérleti projektek segítségével vizuális művészeti alkotásokat hozzanak létre a textilművészet határain kívül eső művészeti területeken. A kiállítás egyúttal párbeszédre invitálja a különféle textilművészeti technikákat felvonultató alkotókat.
Az idei koncepció - az ÖKOLÓGIA és a FENNTARTHATÓSÁG aktuális kérdéseire összpontosít. Az ENVIRO a Triennálé fő vezérelve. A kiállított alkotásokban tetten érhető a környezetvédelem iránti elkötelezettség, amit az is alátámaszt, hogy az ENVIRO AWARD-ra, amit a szervezők újdonságként hirdettek meg, 31 művész jelentkezett. A Nemzetközi Kurátor Bizottság a Norvégiától Mexikóig beérkezett, több mint 300 pályamű közül 83 művet választott ki a világ minden pontjáról, melyek leginkább voltak összhangban a kiállítás koncepciójával és megfeleltek a meghirdetett témának, valamint az elvárt magas szakmai követelményeknek is. Azt értékelték, hogy a művekben miként jelennek meg anyagi paradoxok, átfedések, és új megközelítések, egészen odáig, hogy megkérdőjelezik a textil kifejezés jelentését, próbálják azt átfogalmazni, és némely esetben akár érvényteleníteni annak korlátozó jellegét.
A kiállítás szervezői elejétől fogva olyan alkotóknak adnak helyet, akik ebben a szellemben dolgoznak, más médiumokat, új technológiákat, anyagokat alkalmaznak, aktuális témákra reflektálnak és keresik a textilművészet új területeit. A hallgatói szekciót 40 regisztrált fiatalból 17 kiválasztott alkotó képviseli. A zsűri tárgyilagosan és érzékenyen értékelt minden benyújtott munkát. Bár a hangsúly az új technológiák felkutatásán és alkalmazásán, a textil, mint médium lehetőségeinek gazdagításán és újrafogalmazásán van, a kiállítás tudatosan ad helyet a klasszikus textiltechnikával dolgozó művészeknek, hiszen ezek stabil szerepe és fontossága megkérdőjelezhetetlen. A zsűri a legjobbnak ítélt alkotásokat díjakkal jutalmazta. Ezek a „Bozena Augustin” Grand Prix fődíj, az Excellent Award és a Enviro Award díjak, valamint a Legjobb Diákmunkának odaítélt díj voltak.
A kiállítást hagyományosan a V4-es országokban mutatják be. Szlovákiában a Pozsony melletti Danubiána Galériában volt az első helyszín, és a Dunán lehajózva most a Budapesti Vigadó Galériában nyitották meg a Triennale Textil art of Today sorrendben 6. évfolyamát. A folytatásban a kiállítás Budapestről majd Poprádra, a Tátra Galériába, onnan a lengyelországi Bialsko Białá városába költözik. Útja a csehországi Uherské Hradiště-ben ér véget, ahol a 6. évfolyam sorozata lezárul. A művek tehát összesen öt különböző helyszínen láthatók, több mint egy éven keresztül. A Triennálé teljes anyagát szép kiállítású katalógusban is megtekinthetik a látogatók. Sajnos a tartalomjegyzék vagy valamilyen rendszer hiányzik belőle, Ausztria után Oroszország, Norvégia után Lengyelország versenymunkái következnek benne.
Két bolgár művész, egy szobrász és egy festő alkotásaiból nyílt közös kiállítás a budapesti Bolgár Kulturális és Tájékoztató Központban. Kettőjük együttes bemutatkozása cseppet sem véletlen, művészi felfogásukban ugyanis határozott rokonság figyelhető meg.
A budapesti Koreai Kulturális Központ látogatói már megszokták, hogy az itt megrendezett kiállítások mindig valamilyen különlegességet állítanak a középpontba. Nincs ez másként most sem, az Eszterházy Károly Egyetemmel közösen létrehozott, és december 16-ig látható YATOO című kiállítás esetében sem.
A Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításain a 19. századi anyag mindig is fontos helyet foglalt el az épület legreprezentatívabb, első emeleti termeiben. Harminc év után ezt az állandó kiállítást most új szempontok szerint újrarendezték. Ráadásul a jól ismert remekművek mellett, közel egyharmad részben, olyan alkotásokkal is bővült, amelyeket eddig csak ritkán láthatott a közönség.
A szakembereket és a közönséget is egyaránt meglepő eredmény született a 2016-ban már huszonnegyedik alkalommal meghirdetett, „Az év természetfotósa” pályázat értékelése során. A pályázat történetében mind ez idáig soha nem fordult elő, hogy a rangos szakmai versengés úgy a felnőtt, mint az ifjúsági kategóriában kettős győzelmet hozott volna!
Melyik városban van hazánk egyetlen diadalíve, hol találtak nálunk múmiákat, hová érkezett annak idején az első vonat, az első dunai gőzhajó és az első villanyvonat? Hol van Magyarországon a legnagyobb tokaji bor gyűjtemény? Mindezeken kívül még számos hasonló kérdést tehetünk fel, de talán már ennyiből is kitalálható: Vácról van szó.