Már hosszabb ideje, egy egész kiállítás sorozat igyekszik bemutatni olyan építészeket, akik nemcsak saját szakterületükön alkottak maradandót, hanem más, egyéb képzőművészeti ágakban is sikeresek – hangsúlyozta a megnyitó során Krizsán András DLA, a Magyar Építőművészek Szövetségének elnöke. Annak felmutatása, hogy egy építész valami más művészeti ágban is eredményes, már önmagában is egy különleges alkalom, de ez a kiállítás a többitől annyiban is eltér, hogy bár gyönyörködve nézzük a grafikákat, kicsit irigykedhetünk is. A mai „computerizált” világban ugyanis egyre nehezebb megőrizni azt a régi tudást, amikor az építész számára mindössze egy darab papír és egy ceruza elég volt tehetsége kibontakoztatásához, épület alkotásához. Most láthatjuk, hogy ennek a tudásnak napjainkban is van avatott őrzője.
A kiállítás látogatói egy másik ősi tudás művészi szintű birtokosával is találkozhattak. Csörsz Rumen István, az antik zene kiváló ismerője, művelője kezében először egy görög kithara szólalt meg – nem az eredeti, teknőcpáncél dobozos – ennek a doboza fából készült, de tökéletes hangzást adott a felcsendülő görög himnuszoknak. Kottás megfejtésüket már a XIX. században közölte Bartalos István. A közlést Arany János is ismerte, néhány dal eredeti szövegéhez ő is készített fordítást. Elmondhatjuk, hogy az egyik legrégibb európai zene, az egyik legnagyobb magyar költő segítségével szólalt meg először magyarul. A kitharát követően egy „tízkórusos” reneszánsz lanton hangzottak fel dalok, közöttük olyanok, melyek többek számára ismerősek lehettek, akár a gimnáziumi évekből.
Aki látja ezeket a rajzokat, bizonyára egyetért: olyan tájakon járt az alkotó, melyeket mindannyian szeretünk - állapította meg a képekről szólva Szentpétery Márton, egyetemi tanár, eszmetörténész. Talán az is igaz, hogy sokunk nagyon hasonlónak látja ezt a mediterrán világot, csak nem biztos, hogy így meg tudná ragadni. Megkockáztathatunk egy másik állítást is, ha összehasonlítjuk a különböző tervező szakmák rajzkultúráját: mintha az építészek rajzkultúrája ezek között is kimagasló lenne. Csongrádi János rajzaival kapcsolatban viszont szólni kell még valami másról is. Ez pedig a disegno fogalom, ami idehaza még nem is teljesen tiszta mindenki számára. Vannak a tudományterületnek neves képviselői, akik azt mondják: ó, ezt már régóta megoldották a művészettörténészek, a disegno-nak semmi köze nincs a kortárs dizájn műfajához. Mások viszont éppen ellenkezőleg, azon az állásponton vannak, hogy ó, ezt már régóta megoldották a művészettörténészek, a modern dizájn a reneszánsz disegno fogalmából származik. Csakhogy a disegno – elsődlegesen – nem rajzot jelent!
Ez pedig azért fontos, mert amikor az „Arti del disegno” meghatározásáról van szó - ez nagyjából Vasari-tól kezdően már pontosan kitapintható - többen is próbálták teoretikusan alátámasztani a tervezői szakmák megszületését. A kifejezés inkább „a disegno mestersége és művészetei” tartalmú, amiben nem vizuális művészetekről, hanem tervezésről van szó. Később megjelenik hozzá egy másik értelmezés, mely szerint a disegno nem más, mint isten jele bennünk! Ennek megfelelően pedig kétféle disegno van: disegno interno és disegno esterno, belső és külső disegno. Itt a falakon – első látásra – a „disegno esterno” jelenik meg, de ez nem ilyen egyszerű, mert a két fogalmat csak analitikusan szedjük szét, ott van a rajzokon az interno is!
Az interno-t ugyanis volt, aki concetto, tehát koncepcióként értelmezte. A tervezők, amikor alkotnak, a teremtéshez hasonló eszméket hoznak létre. A reneszánszban ez akár Platonig Arisztotelészig nyúlhatott vissza. Számunkra viszont azért érdekes, mert volt olyan vélemény is, mely szerint, amikor rajzol, a tervezéskor az építész valójában gondolkodik – kézzel! Ma pedig a dizájn-elméletet tágabban értve, már egyre inkább tudomásul vesszük, hogy kognitív tevékenység sokféle létezhet – a gondolkodáson kívül is. A rajz nem jár feltétlenül, mindig a diszkusszív gondolkodás tartományában, de nagyon erőteljesen képes egymást inspirálni ez a két terület. A disegno interno és a disegno esterno ugyanis össze vannak csavarozva. Nem az történik, hogy belül születik egy eszme és azt lerajzolja az építész, hanem amikor rajzol, akkor születik az eszme!
Nagyon korszerűek tehát ezek a képek, és ez azt is jelenti, hogy a látszólagos kérdés mely szerint egy tervező hogyan képes a munka mellett művészként is megnyilvánulni – megválaszolható. Lehet, hogy ez nem is kettős dolog, mert, hogy mindig is ugyanarról van szó. Lehet, hogy a papíron megjelenő alkotásokon a kidolgozottság foka ekkor vagy akkor kicsit eltérő, ezeken a rajzokon például jól felismerhető az „építész szeme”, az építész gondolkodása. Nem rajzol így, aki nem tudja, hogyan jöttek létre ezek az épületek vagy, aki nem használja ezt a tudását építészként is, az elképzelés lényegét, logikáját megragadva, a tömegek, arányok, léptékek kezelésében. Esetleg egy homlokzat ritmusának megjelenítésekor. Talán ettől is válik a látogató számára rokonszenvessé Csongrádi János művészetének világa.
A kiállított rajzok között a falakon, néhány helyen rövid leírásokkal is találkozhatott a közönség. Utazásai során a művész ugyanis nemcsak a vázlatfüzetében örökítette meg élményeit. Olykor a helyszínen körvonalazódó gondolatait is rögzítette. Hajnali sétája alkalmával, Firenzében a Dómról például – egyebek mellett – ezt írta. „Volt időm lassan, az érdeklődő építész lelkesedésével körüljárni. Brunelleschi bordákkal merevített, kettős héjú kupolájának matematikai modellezése legjobb tudomásom szerint még várat magára. A szerkezeti erőjáték ismert, de egy feltárás során valószínűleg találnánk még érdekes, eddig nem ismert műszaki megoldásokat is. Álltam elmélyülve, kicsiny ember az égbeszökő kupola előtt… és akkor már láttam a kőfaragókat, a kőműveseket, az ácsokat, az állványokat, a köteles csigákat. Hallottam a szerszámok egyenletes – ütemes koppanását, a munkavezetők kurjongatását.” Feljegyzett hasonló gondolatokat más, általunk is jól ismert, itthoni helyszínekről is, megkönnyítve számunkra, hogy egy kicsit az ő segítségével, hozzá hasonlóan láthassuk a világot!
Két bolgár művész, egy szobrász és egy festő alkotásaiból nyílt közös kiállítás a budapesti Bolgár Kulturális és Tájékoztató Központban. Kettőjük együttes bemutatkozása cseppet sem véletlen, művészi felfogásukban ugyanis határozott rokonság figyelhető meg.
A budapesti Koreai Kulturális Központ látogatói már megszokták, hogy az itt megrendezett kiállítások mindig valamilyen különlegességet állítanak a középpontba. Nincs ez másként most sem, az Eszterházy Károly Egyetemmel közösen létrehozott, és december 16-ig látható YATOO című kiállítás esetében sem.
A Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításain a 19. századi anyag mindig is fontos helyet foglalt el az épület legreprezentatívabb, első emeleti termeiben. Harminc év után ezt az állandó kiállítást most új szempontok szerint újrarendezték. Ráadásul a jól ismert remekművek mellett, közel egyharmad részben, olyan alkotásokkal is bővült, amelyeket eddig csak ritkán láthatott a közönség.
A szakembereket és a közönséget is egyaránt meglepő eredmény született a 2016-ban már huszonnegyedik alkalommal meghirdetett, „Az év természetfotósa” pályázat értékelése során. A pályázat történetében mind ez idáig soha nem fordult elő, hogy a rangos szakmai versengés úgy a felnőtt, mint az ifjúsági kategóriában kettős győzelmet hozott volna!
Melyik városban van hazánk egyetlen diadalíve, hol találtak nálunk múmiákat, hová érkezett annak idején az első vonat, az első dunai gőzhajó és az első villanyvonat? Hol van Magyarországon a legnagyobb tokaji bor gyűjtemény? Mindezeken kívül még számos hasonló kérdést tehetünk fel, de talán már ennyiből is kitalálható: Vácról van szó.