A művészek és a művészettel foglalkozók meggyőződése, hogy a művészet és a kreativitás képes megváltoztatni a világot. De ahhoz, hogy ez megtörténjen, a műalkotásokat látni kell! A „Trnava Poster Triennial 2022” (TPT) a világon bárhol megjelent, aktuális plakátok nemzetközi versenyének tizenegyedik éve. A versenyt 1991 óta rendezik meg, ez Szlovákiában a leghosszabb időszakos rendezvény, amely egyben a legnagyobb is az országban a maga nemében. A pályázatot hivatásos művészeknek, de az egyetemek művészeti szakán tanuló hallgatóinak is szánják. Az alkotók három kategóriában – szakemberek, hallgatók és „Kontaktus” - küldhetik be munkáikat, amelyek mindegyikét külön-külön értékelik. A „Kontaktus” - egy tematikus kategória, amely a kapcsolattartás szükségességét hangsúlyozza.
Ez utóbbi elsősorban a világjárvány idején nyert fontosságot, hiszen a 2022-ben megrendezett verseny is a megszokott három helyett csak a negyedik évben kerülhetett sorra, a járvány indokolta lezárások miatt. Ezúttal 37 országból 407 művész, 420 versenyművet küldött be. A verseny hagyományosan két fordulóban zajlik. Az első fordulóban a résztvevők a regisztrációs űrlap segítségével jelentik be plakátjaikat a versenyre, amelyből a zsűri választja ki a döntőbe kerülteket. Az alkotók ezután már a kész, továbbjutott pályaműveket küldik el a kapcsolattartó galériába, ahol a zsűri kiválasztja belőlük a nyertes alkotásokat. A pályaműveket a grafikai tervezés és a vizuális kommunikáció területén elismert szakértőkből álló, öttagú nemzetközi zsűri bírálja el.
A budapesti Szlovák Intézetben megnyílt kiállítás a Trnavai Nemzetközi Plakát Triennálé előző 10 évfolyamának győzteseit, nagydíjasait mutatja be a jelenlegi, 11. év (2022) második és harmadik helyezettjeivel kiegészítve. Tizenhárom nemzetközileg elismert tervező plakátjaiból válogat, és egyúttal láthatóvá teszi a szerzői megközelítések széles spektrumát, illetve a plakátok aktuális nyelvezetét a vizuális kommunikáció területén. Sajnos a Triennálé fennállása óta egyetlen magyar díjnyertes sem volt ebben a rangos szakmai versenyben. A rendezők: a Pozsonyi Szlovák Design Központ és a pozsonyi Képzőművészeti Akadémia, míg a helyszín most a nagyszombati Ján Koniark Galéria volt. Budapesten, a Rákóczi út 15-ben, az európai művészek plakátjai között iráni és kínai alkotók igen elgondolkodtató, díjnyertes munkái is láthatók.
Két bolgár művész, egy szobrász és egy festő alkotásaiból nyílt közös kiállítás a budapesti Bolgár Kulturális és Tájékoztató Központban. Kettőjük együttes bemutatkozása cseppet sem véletlen, művészi felfogásukban ugyanis határozott rokonság figyelhető meg.
A budapesti Koreai Kulturális Központ látogatói már megszokták, hogy az itt megrendezett kiállítások mindig valamilyen különlegességet állítanak a középpontba. Nincs ez másként most sem, az Eszterházy Károly Egyetemmel közösen létrehozott, és december 16-ig látható YATOO című kiállítás esetében sem.
A Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításain a 19. századi anyag mindig is fontos helyet foglalt el az épület legreprezentatívabb, első emeleti termeiben. Harminc év után ezt az állandó kiállítást most új szempontok szerint újrarendezték. Ráadásul a jól ismert remekművek mellett, közel egyharmad részben, olyan alkotásokkal is bővült, amelyeket eddig csak ritkán láthatott a közönség.
A szakembereket és a közönséget is egyaránt meglepő eredmény született a 2016-ban már huszonnegyedik alkalommal meghirdetett, „Az év természetfotósa” pályázat értékelése során. A pályázat történetében mind ez idáig soha nem fordult elő, hogy a rangos szakmai versengés úgy a felnőtt, mint az ifjúsági kategóriában kettős győzelmet hozott volna!
Melyik városban van hazánk egyetlen diadalíve, hol találtak nálunk múmiákat, hová érkezett annak idején az első vonat, az első dunai gőzhajó és az első villanyvonat? Hol van Magyarországon a legnagyobb tokaji bor gyűjtemény? Mindezeken kívül még számos hasonló kérdést tehetünk fel, de talán már ennyiből is kitalálható: Vácról van szó.