2024. április 25. csütörtök, Márk, Márkó és Márkus napja
Próbáljuk a bort barátivá tenni
Révay András
2018.06.07 18:47
A franchise rendszerben működő népszerű borkereskedés, a Borháló, már harmadik éve kizárólagos beszállítója a „Sziget” nyári rendezvényeinek. Az ő boraikat vásárolhatja a fogyasztó a VOLT, a Balaton Sound, a Sziget, a B. my Lake, az EFOTT és a Strand Fesztivál rendezvényein, ez pedig hatalmas felelősséget ró a kereskedésre. Az elmúlt két év tapasztalatai után az idén a Mátrai borvidék feltörekvő pincészetére, a Dubicz Borászat és Szőlőbirtokra esett a választásuk, velük építettek ki együttműködést.

 A borok kiválasztásában nem csak a korábbi tapasztalatok játszottak szerepet. A cég által szervezett évi mintegy ezer borkóstoló visszajelzései, valamint az országos bolthálózatból és a vendéglátásban dolgozó partnerektől érkező információk is segítettek a vásárlói igények lehető legpontosabb feltérképezésében. Ezekből kiindulva Kathona Krisztián, a Borháló alapítója, beszerzési igazgatója és Krizsai József, a Dubicz birtokigazgatója, közösen alkotta meg az idei Sziget-fesztiválok csapra szánt borait. A fehér alapbor, a „Sziget White 2017 – for the cool ones” – megközelítő fordítása talán a „bulizósoknak” lehetne, a másik, a rozé „Sziget Rosé 2017 – for the ones in love” – azoknak, akik szerelmesek - fantázianéven kerül forgalomba. A Borhálónak a vásárlók iránti elkötelezettségét jól jelzi, náluk már három éve nem volt áremelés!

Az idei fehér alapbor gerincét egy „jó adag határozottság”, vagyis kétötöd rész Sauvignon Blanc adja. A fürtök egy részét nagyon korán szüretelték, innen származnak a citrusos, zöldalmás, vágott füves aromák, élénk savak. A fajtából a második tételt a szüreti időszak közepén szedték: ez érettebb gyümölcsösséget kölcsönöz a bornak. A maradék háromötöd részt három fajta adja egyforma arányban: a Chardonnay kissé vajas, gömbölyded teste „csábos mosollyal” hívogat, a Pinot Blanc „egy csokor virágot” dob a cuvée-be, és hogy a végeredmény ne maradjon túl szikár, készítői „egy kis parfümmel” – Muscat Ottonellel – is meghintették. A Sziget White alkoholtartalma 12,5 százalék. Mivel a fesztivál idején várhatóan meleg lesz, magától értetődő, hogy a borokból fröccs is kapható. Szeretnék minél szélesebb körben ismertté tenni, hogy a fröccs nem hizlal, sokkal inkább hidratál, mondhatni: pozitív módon befolyásolja a fogyasztót!

 A rozé összetétele 60 százalék Pinot Noir – a piros bogyós gyümölcsök érzetét adja - mellette 40% a Kékfrankos. Ez utóbbi a bornak szebb árnyalatot ad és savai friss benyomást keltenek, még augusztusban is! A rozéfröccsök az eladott mennyiséget tekintve az utóbbi években nemcsak felzárkóztak a fehér fröccsféleségek mellé, hanem le is körözték azokat. Az alkotók a Sziget Rosé esetében is intenzív, illatos alapborra törekedtek, amit derekas savak támasztanak meg ebben a 12 százalékos alkoholtartalmú fesztiválborban. A két alapbort hűtve, oxigéntől elzárva, acéltartályokban tárolják a pincészetben. Annak érdekében, hogy a gyors kiszolgálást biztosító csapológépekből mindig hibátlan, üde, zamatos nedű kerüljön a fesztiválozók poharába, a Borháló a rendezvények ideje alatt 10 literes bag-in-box, vagyis zsákos-dobozos kiszerelésben frissen letöltve, az igényekhez igazodóan, rugalmasan szállítja az alapborokat a helyszínekre.

 Gondoltunk azokra a fiatal szigetlátogatókra is, akik most jönnek először Magyarországra, és ez az első találkozásuk a magyar borokkal – mondta el a borokról szólva Kathona Krisztián, beszerzési igazgató. A Dubicz Borászat minőségi, palackos bor választéka („1014 Irsai Olivér 2017”, „1014 Sauvignon Blanc 2017” és „1014 Chardonnay 2016”) biztosan utat talál majd a nemzetközi közönséghez, ízelítőt adva a magyar borkészítés legszebb hagyományaiból. A Sziget vég nélküli buli, de akadnak meghitt pillanatok, kiadós beszélgetések is, amikhez jobban illik „valami komolyabb”. A rendezvények vörös alapbora egy gyümölcsös, barrique-jegyeket mutató 2016-os Cabernet Franc - Kékfrankos házasítás, ami 0,75 literes palackban lesz kapható „Sziget Red 2017 – for the hot-blooded” – a forróvérűeknek - néven. A könnyed elegancia érződik rajta, 12 hónapig érlelték új barrique hordóban, de a fahordó hatása nem telepszik rá a borra. Fiatalos, dinamikus, egy-két pohárnál többet is lehet inni belőle.

A Borháló Borkereskedés öt éve azzal robbant be a köztudatba, hogy kiváló borokat hozott a piacra nagyobb kiszerelésben, nagyon jó áron. Kínálatában Magyarország legkiválóbb borászatainak minőségi tételei éppúgy megtalálhatók, mint az exkluzívan forgalmazott saját felfedezések – emlékeztett rá Csapó Szabolcs marketing igazgató. Évente mintegy ezer boros rendezvényt szerveznek, ahol próbálják a boraikat „barátivá” tenni. Ezért vezették be például a cseregarancia intézményét. Ha valaki bort vásárol tőlük, otthon felbontja, megkóstolja, és nem ízlik neki, visszaviheti, kicserélik – persze csak akkor, ha még nem itta meg a javát! Boraik minőségére jellemző, hogy tavaly mindössze száz ilyen eset fordult elő – az egész országban! Ami pedig ugyancsak fontos: a nagyobb csomagolásba nem gyengébb minőséget töltenek. A „bag-in-box” dobozokban ugyanaz a bor van, mint a palackokban, csak így akár 40-50 százalékkal is olcsóbb lehet.

A Mátrai borvidék 112 éves pincészetében működik a Dubicz Borászat – mutatta be a céget Dunai Bernadett, az egyik tulajdonos. Ezen a borvidéken már ezer éve foglalkoznak szőlő- és bortermeléssel. Ők ugyan még csak 17 éve tulajdonosok itt, de 110 hektárnyi szőlő termését dolgozzák fel. A fehérborokban a Mátra olyan karaktert képvisel, ami a balatoni boroknál nincs meg. Igen fontos, hogy állandó, jó minőséget tudjanak előállítani. A bor a harmóniáról is szól. Ha túl karakteres – férfias. Ha illatos – nőies, az édesség kedvelése viszont korosztályoktól függő. Ők igyekeznek a fesztiválra „uniszex” borokat létrehozni. Megjelenésük jellegzetes: a címkén a csúcsok a Mátra vonulatai jelképezik, a szám, az 1014 pedig Magyarország legmagasabb hegycsúcsát a Kékestetőt szimbolizálja. Arra pedig különösen büszkék, hogy az Újbor és Sajtfesztiválon már több díjat is nyertek!

 

Kapcsolódó témák

A járvány miatt sajnos tavaly elmaradt 23. Zsidó Kulturális Fesztivált az idén bepótolják. Az augusztus 22. és 30. között mindjárt öt helyszínen futó nagyszabású eseménysorozat szerves részét képezi Budapest művészeti és kulturális életének. Jelmondata: az „Éljük át újra!”, magában hordozza annak kívánságát, hogy újra megélhessük az együvé tartozás örömét a zenében, irodalomban és a társművészetekben. A fesztivál feladata, hogy felmutassa a magyar és zsidó kultúra legszebb kincseit, azokat az örökbecsű művészi alkotásokat, melyek meghatározzák Magyarország és a Kárpát-medence kulturális arculatát – hangzott el a programsorozatot bemutató sajtótájékoztatón a felújított Rumbach utcai zsinagógában.

Rendhagyó módon, a Liszt Ferenc Repülőtér SkyCourt Konferencia Központjában tartották a XIII. Budapesti Cirkuszfesztivál tájékoztatatóját – és a szervezőknek erre jó oka volt. A rendezvényt a Fesztiválon majd fellépő, fiatal kínai cirkuszművészek érkezéséhez igazították.

Néhány évi kényszerű szünet után ismét megrendezik az ország legnagyobb pörköltfőző fesztiválját szeptember 21-23. között Budapesten, a Népligetben. A rendezvény érdekessége, hogy 22-én, szombaton csatlakozik hozzá a Millenárison a Rockfesztivál is.

Magyarország egyik legnagyobb, összművészeti rendezvényét június 21. és 24. között tartják Tatán. A 25. évébe lépett Víz, Zene, Virág Fesztivál családi fesztiválnak is mondja önmagát, de több fontos gondolat hirdetését is felvállalja. A címében mindjárt hármat, ám az idén ezek mellé még egy negyedik – legalább annyira lényeges – is társul.

Elképesztő bőségű, szinte felmérhetetlen gazdagságú programmal várja vendégeit az idén 25 éves Sziget Fesztivál. Az érdeklődésre jellemző, hogy az augusztus 8-tól 15-ig tartó rendezvényre az ötnapos bérletek már el is fogytak és a Diákprogram keretében vásárolható jegyekből is alig van már!