A fesztivál rendezője, egyben a budapesti Cseh Centrum igazgatója, Lucie Málková, korábban maga is színházi rendező volt, így pontosan tudja, milyen értékeket hoznak a vendégművészek erre a három napra. A fesztivál a Kladnói Városi Színház, Bel Ami című előadásával indul, amely Guy de Maupassant, A szépfiú című klasszikus francia regényének adaptációja. Rendezője a prágai Nemzeti Színház prózai tagozatának új vezetője, Daniel Špinar. Ahogy már megszokhattuk tőle, nagyon szabadon dolgozik a klasszikus anyagokkal, keresi az aktuális párhuzamokat a korabeli és napjaink történései között. Vitathatatlan tehetségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 35 évesen az első számú cseh színház vezetője lett. A Csekkold! fesztivál keretében első alkalommal találkozhatunk vele Magyarországon.
Ki ne ismerné a francia naturalizmus klasszikus regényét, George Duroy történetét, akinek szexuális vonzereje, feltűnő jellemtelensége, de legfőképpen a befolyásos nők rokonszenve hozta meg a képzelt dicsőséget? A kladnói színház előadása időfeletti – a média hatását hangsúlyozza a személyi kultusz, illetve az új idolok kialakulásában. A darab rendezőjét Daniel Špinar-t, némi túlzással a cseh Alföldinek is nevezhetnénk. Sajátos stílusára jellemző az expresszivitásra való fogékonyság, a klasszikus művek szokatlan interpretációja és nem utolsó sorban a színészekkel való elmélyült munka. Špinar szépfiúja az első pillanatban egészen kedves, ártatlan ifjúnak tűnik, így annál drámaibb megfigyelni telhetetlenségét a felfelé vezető úton. Nála, ahogy a szólás is mondja: evés közben jön meg az étvágy. Az előadást – csakúgy, mint a pénteken, szombaton és vasárnap 19 órakor kezdődőket – cseh nyelven, angol és magyar feliratozással láthatják a nézők.
Az első „Csekkold!” fesztivál rendkívül fontos volt számunkra és a tapasztalatai megerősítettek bennünket abban, hogy másodszor is befogadjuk a Csekkoldot – jelentette ki a fesztiválról szóló tájékoztatón Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója. A cseh színházkultúra mindig is nagyon izgalmas volt, évtizedek óta mértékadónak számít a színházművészek körében. Magyarországi vendégjátékaikat nagy várakozás előzte meg. A Katona első külföldi útjai is – annak idején – Csehszlovákiába vezettek. A most szombaton színre kerülő V(oskovec) + W(erich), avagy amiről a levelek vallanak című előadás rendezője Jan Mikulášek. A darab a cseh színháztörténet kultikus alkotópárosát mutatja be: Színvonalát jól jelzi, hogy a előadást bemutató „Színház a Korláton” (Divadlo Na zábradlí) sikeres évet zárt 2014-ben, hiszen az összes kategóriában elnyerte a Színikritikusok Díját, beleértve Az Év Színháza díjat is.
Jiří Voskovec és Jan Werich már a gimnáziumban osztálytársak voltak. Később, 1927-ben az egyik neves prágai avantgárd színpad - a legendás Felszabadult Színház (Osvobozené divadlo) - sztárjai lettek. Két híres alkotó, akik humorral harcoltak a fasizmus térnyerése ellen, akiknek „A szamár árnyéka”, illetve „Hóhér és bolond” című politikai szatírája előbb a Felszabadult Színház cenzúrázását, majd 1938 novemberében a bezárását váltotta ki. Két jóbarát, akiknek útjait szétválasztották a huszadik század történelmi eseményei. Jiří Voskovec 1948-ban a kommunisták elől Amerikába emigrált, ahol később Hollywoodban színészként ért el sikereket. Jan Werich Csehszlovákiában maradt, és annak ellenére, hogy tovább játszott és forgatott, munkája már sosem érte el a háború előtti színvonalat, nyomot hagyott rajta a szabadság hiánya és a rendszer diktátuma.
Az utolsó, harmadik nap a cseh dráma jegyében zajlik. Délután a Sufniban két sikeres kortárs drámát mutatnak be felolvasószínházi keretek között, a Katona színészeinek és rendezőinek közreműködésével - magyarul. Petr Zelenka Mindhalálig szinkron (Dabbing Street) című munkája az alkoholizmus és a kultúra hanyatlásának témáját járja körül, a szerzőre jellemző humorral. A másik darab, az Áramszünet (Blackout), egy apokaliptikus groteszk vízió. A fesztivált a libereci F. X. Šalda Színház Szigorúan titkos, avagy vaskosan erkölcstelen (A. T. bűnös élete) című előadása zárja, amely Alan Turing élettörténetének szabad feldolgozása. A szerzői darab témája a neves angol matematikus mássága és zsenialitása, akit homoszexualitása miatt hormonkezelésre ítéltek. Rávilágít, hogy napjainkban a homoszexualitás ugyan már nem számít bűncselekménynek, ennek ellenére a mai társadalom részéről is tanúi lehetünk a kisebbségekkel szemben megnyilvánuló türelem és tolerancia hiányának.
A fesztivál keretén belül látható lesz a neves cseh színházi fotográfus, Viktor Kronbauer kiállítása, mely cseh szerzők színrevitt darabjainak fotógyűjteményét mutatja be az elmúlt tíz évből. Az alkotó a legjelentősebb cseh színházi fotóművészek közé tartozik, több mint 30 éve folytatja tevékenységét. Néhány éve, 2005 óta; felhagyott az ún. klasszikus filmes fotózással és áttért a digitális technikára. A műfajokon keresztül teljes változatosságában nyújt áttekintést a mai cseh színházról és a kiállítás talán ezért is a szimbolikus RE:START címet kapta. Fotói nem csupán dokumentálják a színpadi történéseket, hanem magas színvonalú művészi értékükkel megragadják és egyéni poétikájuknak, belső drámai feszültségüknek köszönhetően eredeti műalkotássá emelik a színházi fotózást.
A kiállítást a prágai Institut uméní - Divadelní ústav (Művészeti Intézet - Színházi Intézet) a budapesti Cseh Centrummal együttműködve rendezte. Kivitelezője, Barbora Dolezalová kiemelte: Kronbauer a nemzetközi művészeti életben is fontos személyiség, hosszabb ideig külföldön is dolgozott a drezdai Semper Oper és a bécsi Staatsoper számára. Évekig volt a Prágai Német Nyelvű Színházi Fesztivál és a Pilzeni Színház Nemzetközi Színházi Fesztiváljának főfotósa, ahol Josef Ptácekkel közösen színházi fotós szemináriumot vezet a FAMU diákjainak részvételével. Több díj - többek közt a szerbiai Újvidék, Színház a Fotóművészetben Triennáléjának egy ezüst (2002) és két aranyérmének (2005) tulajdonosa. Színházi fotósként 2005-ben elsőként nyerte el a FIAP (Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség) aranyérmét.
http://katonajozsefszinhaz.hu http://budapest.czechcentres.cz
Két bolgár művész, egy szobrász és egy festő alkotásaiból nyílt közös kiállítás a budapesti Bolgár Kulturális és Tájékoztató Központban. Kettőjük együttes bemutatkozása cseppet sem véletlen, művészi felfogásukban ugyanis határozott rokonság figyelhető meg.
A budapesti Koreai Kulturális Központ látogatói már megszokták, hogy az itt megrendezett kiállítások mindig valamilyen különlegességet állítanak a középpontba. Nincs ez másként most sem, az Eszterházy Károly Egyetemmel közösen létrehozott, és december 16-ig látható YATOO című kiállítás esetében sem.
A Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításain a 19. századi anyag mindig is fontos helyet foglalt el az épület legreprezentatívabb, első emeleti termeiben. Harminc év után ezt az állandó kiállítást most új szempontok szerint újrarendezték. Ráadásul a jól ismert remekművek mellett, közel egyharmad részben, olyan alkotásokkal is bővült, amelyeket eddig csak ritkán láthatott a közönség.
A szakembereket és a közönséget is egyaránt meglepő eredmény született a 2016-ban már huszonnegyedik alkalommal meghirdetett, „Az év természetfotósa” pályázat értékelése során. A pályázat történetében mind ez idáig soha nem fordult elő, hogy a rangos szakmai versengés úgy a felnőtt, mint az ifjúsági kategóriában kettős győzelmet hozott volna!
Melyik városban van hazánk egyetlen diadalíve, hol találtak nálunk múmiákat, hová érkezett annak idején az első vonat, az első dunai gőzhajó és az első villanyvonat? Hol van Magyarországon a legnagyobb tokaji bor gyűjtemény? Mindezeken kívül még számos hasonló kérdést tehetünk fel, de talán már ennyiből is kitalálható: Vácról van szó.