2024. október 23. szerda, Gyöngyi napja
Hátizsákkal a világ körül - Thaiföld
Kiss Kriszta
2015.10.28 11:56
Belegondoltál már valaha abba, milyen lenne feladni mindent és nekivágni egy hátizsákkal a nagyvilágnak? Szerintem sokaknak megfordult már a fejében, de sajnos a többség nem mer belevágni, mert rengeteg a kétely és óriási rizikó az egész. Feladni az állásod és a félretett pénzedből céltalanul bolyongni a világban úgy, hogy nem biztos a szállásod és ruhád is csak annyi van, hogy épp túl tudd élni.

Én is sokáig féltem megtenni az első lépést, végül úgy megtetszett, hogy azóta már az a fura, ha normális életet élek. Ez a „backpacking“, amiről beszélek. Ha még nem próbáltad, de ki szeretnéd, akkor ne várj túl sokáig: ez olyan dolog, amit fiatalon kell átélned, amíg nincs a nyakadon a család, mivel ez gyerekekkel képtelenség.

Az első hátizsákos kalandomra az egyik barátommal, Gáborral indultunk el. A túra maga 2 hónapig tartott és 4 kelet – ázsiai országot foglalt magába: Thaiföld, Malájzia, Szingapúr és végül, de nem utolsó sorban Fülöp – szigetek.

Az egész kalandozás Bangkokban kezdődött, ahová úgy érkeztünk, hogy nem volt foglalva szállásunk sem, így taxiba ültünk és hagytuk, hogy az ottaniak azt csináljanak velünk, amihez ők a legjobban értenek: a turistákat elvarázsolni, és mindent ránk sózni. Ez az, amiben ők világelsők – ja, a masszázst ki ne felejtsem.

Bangkok

Bizonyára mindenki hallott a thaiföldi masszázsokról, a ladyboyok hadáról, ezen a téren felkészültek voltunk – emellett rengeteg jó tanáccsal is elláttak minket a témában. A másik javaslat szerint feltétlen meg kell nézni egy Ping Pong Show-t, ahová a bangkoki TukTuk-os emberünknek köszönhetően jutottunk el és élvezhettük a produkciót, melyet sehol máshol nem lát az ember, csak itt. A műsort úgy képzeljük el, hogy izzott az erotika, miközben érdekesebbnél érdekesebb show elemekkel próbálták feldobni a produkciót. A telefonok és fényképezőgépek használata tilos, ezért nem szolgálhatok fotókkal. Bár a program emlékezetes volt, de talán egyszer egy életben elég megnézni.

TukTuk Bangkokban

6 napot töltöttünk el Bangkokban, ami szerintem sok volt. Mostani szemmel nézve elég lett volna 3 is, de ahogy azt a Másnaposok című filmben is láttuk, ha nem hagyod el időben a várost, az beszippant magába J

Rengeteg templomlátogatáson vettünk részt, valamint az úszó piac és a csónakázás Bangkok szegény negyedeiben is életre szóló élmény volt.

Úszó piac

Bangkoktól északra található Chiang Mai, mely templomainak köszönhetően a turisták kedvenc úti célja.

Chiang Mai

Emellett ellátogattunk egy Bangkoktól 60 km-re található elefánt farmra. Az elefántozás mindig jó móka, és ez esetben is felejthetetlen volt az élmény. Mikor épp a folyón átkelve az elefánt hátán ültünk, az egyik pálmafáról egy óriási kókuszdió csapódott az elefánt elé. Szegény az ijedtségtől két lábra állt, és ha az elefántidomár nem nyugtatja le, akkor nem is merek belegondolni, hogy ez a sztori hogy végződött volna…

Elefánt túra

Az igazat megvallva, nem csak az imént említett látványosságok vonzottak engem Thaiföldre, hanem a gyönyörű szigetvilág, valamint élővilág egyaránt. Mindkettőt sikerült megtapasztalnunk, mikor is délnek vettük az irányt. Először Phuket éjszakai életébe nyertünk betekintést, majd a Phi Phi szigetek ejtettek rabjaivá. Phuket maga a sziget annyira nem nyűgözött le. Minden csak a bulizásról szólt és mint már említettem én gyönyörű tengerpartokat szerettem volna látni, nem csak masszírozni akaró thai hölgyeket. Végül az álom beteljesült, és egy emlékezetes hetet töltöttük Phi Phi szigeteken.

Phi Phi

Napközben a környékbeli lakatlan szigeteket jártuk, míg éjszakánként a helyi Half Moon partikon vettünk részt. Egy dzsungelben laktunk, ahol a majmoktól kezdve egészen a hüllőkig mindenféle állatfaj megtalálható volt. Előfordult egyszer, hogy nyitott ablaknál aludtunk, és arra lettünk figyelmesek, hogy a majmok az asztalon eszik a maradék chipset, majd mikor észrevették, hogy figyeljük őket, az ijedtségtől mindent, ami mozdítható volt magukkal vittek.

Lakatlan sziget

Szállásunk a dzsungel közepén

A környéken annyi a látnivaló, hogy legszívesebben még maradtam volna, de mivel hogy be volt táblázva az útiterv, és közelgett a telihold éjszakája, tovább kellett lépni. A következő úti cél Koh Phangan szigete volt, a Full Moon partik őshazája. Már szinte hagyomány, hogy havonta egyszer telihold idején emberek ezrei gyűlnek össze Haad Rin partjánál és ünneplik meg a Hold napját. Természetesen mindig vannak bulik, de a Full Moon a legnagyobb. Sokak csak e célból érkeznek, hogy elfeledjék a hétköznapi gondjaikat, hogy fiatalok ezreivel a világ minden részéről kitombolják magukat.

Full Moon party

A két hónapos ázsiai backpakingből 3 hetet töltöttem Thaiföldön, ami ízelítőnek elég volt. Maradt még rengeteg hely, ahova nem jutottam el, ezért amint lesz alkalmam, szeretnék visszatérni és kipipálni azokat a helyeket, ahová még nem jutottam el (Pattaya, Chiang Mai). Emellett persze sok más dolgot szeretnék újra átélni, mint pl. a Full Moon partit vagy a phuketi őrült éjszakai életet és nem utolsó sorban a Phi Phi szigeteket.

Phuket

Turisták által nagyon kedvelt sziget még Koh Samui is mely kicsivel nyugodtabb hangulatáról híres, ahova sokan kikapcsolódni járnak a Full Moon után. Thaiföld a világ egyik leglátogatottabb országa. A hátizsákosok számára a megfelelő ország, hiszen olcsó és aki komolyabb túrába szeretne vágni, könnyen átlátogathat a szomszédos Kambodzsába, Laoszba, Malajziába vagy Burmába. Én többnyire hostelekben szállok meg, a szállás (5euró) és az étel (napi menü: 3 euro) olcsón megúszható. Ami az utazást illeti, szintén nem nagy dolog, ha valaki nem nagyon kényelmes, és beéri egy helyi busszal vagy vonattal. Ha netán idő szűkében vagyunk, sokszor érdemesebb repülőgéppel utazni, mely árban nem sokkal tér el a tömegközlekedési eszközöktől. Az egész ázsiai utazásban a legdrágább maga a repülőjegy, és az egyetlen hátránya, hogy egy 13 órás repülőutat kell átvészelni. Aki még nem járt Thaiföldön azoknak csak ajánlani tudom, aki meg már járt ott, az tudja, hogy miről beszélek: friss kókuszvizet inni, majmokat etetni a dzsungelben, elefánt hátán túrázni és a kristálytiszta, égszínkék tengerben úszni, színesebbnél színesebb halak társaságában. Talán kicsivel többe kerül egy thaiföldi nyaralás, az élmény viszont kárpótol mindenért és az élmény felejthetetlen marad.

Thaiföldnek talán ugyanaz a hibája, mint a Karib- és a Maldív-szigeteknek. Ha az ember egyszer már járt ezeken a helyeken és látta milyen tiszta a tenger, utána már nem elégszik meg egy átlagos olasz turistákkal és napágyakkal teli tengerparttal, valamint a valós életbe is nehezen szokik vissza.

Kapcsolódó témák

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán működő Ludovika-történeti Kutatóműhely, 2020-ban, Zrínyi Miklós születésének 400. évfordulója alkalmából már rendezett egy kiállítást, Zrínyiek a haza szolgálatában címmel. Most az Egyetemen egy újabb kiállítás nyílott, a Kutatóműhely Zrínyi-Újváron folytatott feltárási munkáinak eredményéből. A kiállítás szeptember 20-ig látogatható az Egyetem Hungária körúti Kari Könyvtárának épületében.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar, Határrendészeti Tanszék, valamint az Innovációs és Technológiai Iroda tervezésében – szervezésében, határforgalom-ellenőrzést segítő rendszer tesztelésére került sor Csongrád-Csanád megyében, a magyar – román határszakasz egyik igen forgalmas pontján, a csanádpalotai határátkelőnél. Az eseménynek Magyarországon túlmutató, nemzetközi jelentősége van.

A Március 15. téren található Belvárosi Plébániatemplom rekonstrukciója a templom régészeti feltárását követően 2014 júliusában kezdődött meg és most újabb állomásához érkezett. A munkálatok folyamán elkészült a templom bejárati előtere, a sekrestye, befejeződött az ún. Mátyás oratórium restaurálása, és 2019-2020-ban teljes megújuláson ment keresztül a két barokk torony.

Ne lepődjön meg senki, aki a cím olvastán egy szót sem ért! Bár bizonyára vannak, akik értik, de errefelé nincsenek túl sokan. Pedig egyszerű. A négy szó jelentése: 1 – 2 - 3 – 4 – csakhogy törökül! Az ok pedig, hogy erről szó esik, egy érdekes új tanfolyam, a Budapesti Török Kulturális Intézet, a Yunus Emre Enstitüsü szervezésében.

Van egy szálloda Budapest belvárosában, amelyik egy időben azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy helikopter leszállópálya volt a tetején. Aki viszont a járdán megy el előtte, más érdekességekre is felfigyelhet. Nem egy épületből áll, első pillanatban is markáns különbözőségek láthatók. Mindezek ellenére a homlokzat mégis harmonikus, még egy emléktábla is díszíti.