2024. április 20. szombat, Tivadar és Odett napja
Szürrealisták Budapesten
Révay András
2019.07.01 22:43
A szürrealista mozgalom legismertebb alkotóinak munkáival találkozhatnak a látogatók a Magyar Nemzeti Galéria - a párizsi Pompidou Központtal közösen szervezett - kiállításán. A csaknem 120 festményt, grafikát, szobrot, fotót, filmet és dokumentumot felvonultató tárlat a mozgalom történetének eseményekkel teli időszakát, az 1929-es évet helyezi középpontba. Az október közepéig látható kiállításon többek között Salvador Dali, Max Ernst, Joan Miró, Yves Tanguy, René Magritte, Pablo Picasso és Alberto Giacometti műveinek segítségével ismerhetik meg a látogatók az izgalmas korszakot.

A szürrealizmus a két világháború közti periódus egyik legismertebb művészeti mozgalma volt az irodalomban és a képzőművészetben. Fiatal művészek vágyát fejezte ki, hogy a valóságnál is valóbb dolgokat alkossanak. A szürrealisták kijelentették, hogy éber állapotban nem lehet valódi alkotásokat létrehozni, olyan lelkiállapot után sóvárogtak, amelyben felszínre kerülnek lelkünk mélyebb, tudat alatti rétegei. Az elnevezés 1924-ben született Párizsban, a szót Apollinaire használta először. A szürrealizmus számunkra is megmutatja, hogy ez a stílus 1945 után is, egészen a kortárs művészetig mennyire inspiratív lehetett. Ha ezeket a műveket nevek nélkül látnánk egy mai kiállításon, nagyon szelídek, botrányt nem kavaróak lennének, teljesen beleivódtak a mai vizuális kultúránkba. Ezért különösen izgalmas a jelenkorból visszatekinteni a szürrealizmusra, úgy is, mint történeti képződményre és úgy is, mint egy inspiratív, a későbbi évtizedeket befolyásoló gondolatkörre.

Tavaly láthatta a közönség a Manifesztum elnevezésű kiállításunkat, ahol a képzőművészeti manifesztumok újfajta, jelenkori átértelmezését ismerhettük meg – utalt vissza az előzményekre Szücs György a Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galéria tudományos főigazgató-helyettese. Ekkor az egyik „kulcs izmus”, az egyik fő irányzat a szürrealizmus volt. Ha akarjuk, ezt a mostani kiállítást akár úgy is tekinthetjük, mint abból a sorozatból egy történetileg kiemelt értelmezést, feldolgozást, újragondolást. A másik kapcsolódási pont az egy évvel ezelőtti, nagysikerű Frida Kahlo kiállítás lehet, ahol az egyéni életmód keretében sűrűsödik össze az erotika, a nőiség, a baloldaliság, a művészeti küszködés, a tudatalatti, az ősi mítoszok világa és ilyenformán talán egy kicsit a szürrealizmus jellemzőit is megtalálhattuk.

A kiállítás kurátora: Didier Ottinger, a Centre national d'art et de culture Georges-Pompidou, Musée national d'art moderne igazgatóhelyettese, a szürrealizmus nemzetközileg elismert szakértője. A megnyitó alkalmával arra hívta fel a figyelmet, hogy ez az a művészeti mozgalom, ami legtovább – 40 éven keresztül - maradt fenn a XX. században. Azért is különleges, mert az egész földön elterjedt. A művészeket – köztük magyarokat is - Párizsba vonzotta, de máshol is voltak központjaik. A Georges-Pompidou múzeum gyűjteménye ebben a tárgyban igen gazdag és ez lehetővé teszi számunkra, hogy különböző módokon mutathassuk be a szürrealizmust. Ezt a budapesti kiállítást az 1929-es év köré építettük fel. Erről az évről tudjuk, hogy a nagy gazdasági válság éve volt, ekkor a szürrealizmus is, mint mozgalom, a felbomlás határára került, de végül újjászületett.

 Eben az évben érkezett Párizsba Salvador Dali, aki rövidesen kulcsszerepet vállalt a csoport életében. Ekkor mutatják be a Louis Buñuellel együtt készített Un chien andalou (Andalúziai kutya) című filmjét, a szürrealista mozgóképművészet első remekművét, amely megmutatja, hogy a mozgalom által hirdetett rendhagyó látásmód, új alkotói felfogás, a lehető legváltozatosabb technikai megoldásokkal alkalmazható. A film most, ezen a kiállításon is megtekinthető. Ebben az évben alakult ki nagy együttműködés a francia és a belga szürrealista mozgalom között, melynek következtében René Magritte is Párizsba költözik. A sok, különböző történést a budapesti kiállítás különböző fejezeteken keresztül ismerteti meg a látogatókkal.

A kiállítás társkurátora, Kovács Anna Zsófia, a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni Nemzetközi Gyűjteményének vezetője elmondta: A kiállítás hét nagyobb szekcióban tekinti át a szürrealizmust, illetve a mozgalom előzményeit. Ma nekik köszönhetjük, hogy a valóságot kissé más szemmel nézzük. Az első kiállítási egység az 1929-es esztendőre és a párizsi helyszínre fókuszál. Az év a szürrealizmus történetében is fordulatot hozott: ekkor jelent meg Salvador Dali a mozgalomban, ekkor következett be az első szakadás a szürrealista művészek között. A második a szürrealizmus előzményeit mutatja be. Itt különösen fontos a dadaizmus szerepe, mivel sok szürrealista művész, például Francis Picabia vagy Man Ray a dadaizmus radikálisan antikonformista világából érkezett. Ebben a szekcióban kapott helyet a metafizikus festő, Giorgio de Chirico is, akit a szürrealisták kezdetben mesterüknek tekintettek.

A harmadik kiállítási egység középpontjában két művész áll: Max Ernst és Joan Miró. Új témáik, újfajta képalkotó technikáik, meghökkentően új látásmódjuk s nem utolsósorban elgondolkoztató, költői és humoros címadásaik révén mindketten meghatározó alkotói a szürrealizmusnak. A negyedik rész elsősorban Salvador Daliról szól Talán ő az egész szürrealizmus legismertebb mestere. A katalán művész 1929 tavaszán tűnt fel Párizsban, novemberben már önálló kiállításon jelentkezett képeivel. Álomszerűség, költőiség és pszichoanalitikus utalások jellemzik művészetét, hatása már kortársán, Yves Tanguy-n is érzékelhető. Az ötödik szekció annak a művészcsoportnak a munkásságát mutatja be, amelynek ténykedése 1929-ben komoly válsághoz vezetett a szürrealista körökben. Ők új alkotási módokat próbáltak kitalálni és a játék volt az egyik. A Grand Jeu (Nagy Játék) csoport egyik különleges mestere a cseh származású Josef Sima volt.

A hatodik részben a belga René Magritte művei állnak a középpontban. Az ellentétek és ellentmondások dialektikájára különösen érzékeny Magritte munkássága a szürrealizmus történetének egyik legnépszerűbb és a modern popkultúrában is továbbélő fejezete. A kiállítás hetedik szekciója annak a Georges Bataille köré szerveződő Documents című folyóiratnak a művészeit mutatja be, akik egyrészt szemben álltak André Breton erősen kommunista elköteleződésű köreivel, másrészt pedig alkotásaikban nem annyira a tudatalatti, mint inkább a mindennapi valóság élményeit dolgozták föl. A valóság olykor nyers, riasztó, vagy éppen nyíltan erotikus töltetű ábrázolása jellemzi munkáikat. Az 1929-es év eseményei fordulópontot hoztak a szürrealizmus történetében, hiszen a mozgalom bomlására utaló jelek ellenére éppenséggel az újjászületését indították el. A kiállításon látható mintegy 120 festmény, grafika, szobor, fotó, film és dokumentum zöme a párizsi Pompidou Központ gyűjteményéből érkezett, de láthatók művek a madridi Museo Thyssen-Bornemiszából, a Magyar Fotográfiai Múzeumból és magángyűjteményekből is.

Kapcsolódó témák

Két bolgár művész, egy szobrász és egy festő alkotásaiból nyílt közös kiállítás a budapesti Bolgár Kulturális és Tájékoztató Központban. Kettőjük együttes bemutatkozása cseppet sem véletlen, művészi felfogásukban ugyanis határozott rokonság figyelhető meg.

A budapesti Koreai Kulturális Központ látogatói már megszokták, hogy az itt megrendezett kiállítások mindig valamilyen különlegességet állítanak a középpontba. Nincs ez másként most sem, az Eszterházy Károly Egyetemmel közösen létrehozott, és december 16-ig látható YATOO című kiállítás esetében sem.

A Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításain a 19. századi anyag mindig is fontos helyet foglalt el az épület legreprezentatívabb, első emeleti termeiben. Harminc év után ezt az állandó kiállítást most új szempontok szerint újrarendezték. Ráadásul a jól ismert remekművek mellett, közel egyharmad részben, olyan alkotásokkal is bővült, amelyeket eddig csak ritkán láthatott a közönség.

A szakembereket és a közönséget is egyaránt meglepő eredmény született a 2016-ban már huszonnegyedik alkalommal meghirdetett, „Az év természetfotósa” pályázat értékelése során. A pályázat történetében mind ez idáig soha nem fordult elő, hogy a rangos szakmai versengés úgy a felnőtt, mint az ifjúsági kategóriában kettős győzelmet hozott volna!

2016.10.30 20:35

Melyik városban van hazánk egyetlen diadalíve, hol találtak nálunk múmiákat, hová érkezett annak idején az első vonat, az első dunai gőzhajó és az első villanyvonat? Hol van Magyarországon a legnagyobb tokaji bor gyűjtemény? Mindezeken kívül még számos hasonló kérdést tehetünk fel, de talán már ennyiből is kitalálható: Vácról van szó.