2024. május 28. kedd, Emil és Csanád napja
Fogalommá vált
Révay András
2016.06.09 23:12
Bár az indulásig, július 14-ig még egy bő hónap van hátra, megtartotta első sajtótájékoztatóját a Magyar Vitorlás Szövetség. A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj jócskán tartogat érdekességeket. Erre a versenyre ugyanis egész Európa figyel, hagyománya és rangja van.

A legismertebb magyar vitorlásverseny egyúttal Európa leghosszabb és legnépesebb regattája is: a szervezők körülbelül hatszáz résztvevő hajóra, mintegy háromezer vitorlázóra számítanak, akik között az elmúlt évekhez képest a külföldiek száma jelentősen nőhet. A Kékszalag a nemzetközi mezőnyben is fogalommá vált- állapította meg dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke. Hosszú éveken keresztül csak az egytestű hajók versenye volt. A legelső Kékszalag 21 hajóból álló mezőnye 1934. július 27-én kora reggel rajtolt Balatonfüredről. Akkor is és azóta is a pálya kelet felé vezet, tehát a hajók akkoriban Alsóőrsnél, ma Kenese előtt kerülik az első bóját. Siófok előtt elvitorlázva, a Tihanyi-csövön át tartanak Keszthely felé, majd onnan vissza Balatonfüredre. A táv légvonalban 155 km. A háborút követően 1947-ben rendeztek először újra Kékszalagot, tehát a kétévente sorra kerülő verseny a párosról a páratlan évekre került.

A tókerülő verseny olykor több mint két napig tartott, ha éppen nem fújt jó szél. Ma a limitidő 48 óra, aki ennyi idő alatt nem teljesíti a távot, az már nem talál célvonalat Balatonfürednél. Napjainkra egy sereg dolog megváltozott. Egyre több, igen gyors hajó érkezett a Balatonra, ami elvette az esélyét annak, hogy hagyományos hajóval Kékszalagot lehessen nyerni. Ám az alapítók írásba foglalt szándéka az volt, hogy mindig a legfejlettebb, leggyorsabb hajó nyerje a szalagot és ezen a mostani szervezők sem kívánnak változtatni. Magyarországon ma több mint harmincezer ember él – valamilyen szinten – a vitorlázás lehetőségével és a számuk várhatóan növekedni fog csakúgy, mint ahogy az a balatoni vitorlás kikötőkkel történt.

Tavaly a Magyar Vitorlás Szövetség megállapodást kötött Európa két másik nagy tókerülő versenye, a Genfi-tavi Bol d’Or Mirabaud és a Garda-tavon zajló Centomiglia szervezőivel arról, hogy kölcsönösen segítik egymás vitorlázóinak eljutását ezekre a versenyekre – jelentette be Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára. A Kékszalag együtt képviseli a vitorlázó tradíciókat és a legújabb technológiát. Egy pályán versenyezhet az idén a 120 éves Kishamis és a „foil”-ok segítségével víz felett repülő, többtestű, karbonszálas hajók, katamaránok. Ezért most már közel harmincféle hajóosztályban és kategóriában hirdetnek győztest, így a versenyen rengeteg aranyérem talál gazdára. Az abszolút győzelemre mindössze néhány hajónak, a legmodernebbeknek van esélye, ám a többiek is megtalálhatják méltó ellenfelüket a velük azonos vagy hasonló hajókkal vetélkedve. Így lehet valaki a Kékszalag győztese akkor is, ha egyébként a kétszáz – háromszázadik helyen ért célba!

A verseny előtti hétvége szombatján kerül sor a „bemelegítő” regattának is tekinthető Fehér Szalag versenyre, amelyet a legesélyesebb csapatok hajóik beállítására, sebességük felmérésére használnak. A Fehér Szalagon külön versenyt futnak a Balaton legpatinásabb, klasszikus vitorlásai: köztük a több mint ötven éven át a tókerülés időrekordját tartó Nemere II., a Balaton legidősebb, több mint száz éves hajója, a Kishamis és a legtöbb Kékszalagot nyert Tramontana. A Kékszalag rajtja, július 14-én csütörtökön, 9.00 órakor lesz, amikor a Balatonfüred és Zamárdi közötti  mintegy hét kilométeres rajtvonalon sorakoznak majd fel a résztvevők. A jelenlegi abszolút időrekordot a Fifty-Fifty nevű kétárbocos, kéttestű, magyar fejlesztésű hajó tartja, amely 2014-ben 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítette a Balatonfüred-Balatonkenese-Keszthely-Balatonfüred távot. Minden bizonnyal itt lesz majd a tavalyi győztes svájci Safram csapat is, ők katamaránjukkal szeretnék megvédeni címüket.

 A verseny az idén több téren is megújul. Teljesen megváltozott hivatalos arculata. A grafikai terveket Páncsity Lídia, a KREA Kortárs Művészeti Iskola harmadéves tervezőgrafikus hallgatója készítette, aki maga is évek óta vitorlázik. Célkitűzése az volt, hogy a megjelenés legyen méltó a Kékszalag múltjához, rangjához, európai színvonalához, de amelyet a vitorlázók és a közönség is szeretni tud majd. Ugyanakkor közvetítenie kell verseny jellegét. Ezért a klasszikus, háromszög alakú vitorláktól eltérve, a mai versenyvitorlázásban egyre gyakrabban megjelenő, egyedibb formájú vitorlákat helyezte a vizuális középpontba. A tervezési folyamat eredménye elegáns letisztultság lett, a színek helyett a formák kerültek előtérbe. Hozzá igazodnak majd a hazai testvérversenyek szimbólumai is.

A 48. Kékszalag névadó támogatója az Erste Bank új szolgáltatása, az Erste World. Közreműködésükkel a verseny egyik újdonsága lesz, hogy okostelefonon, a magyar fejlesztésű Kwindoo nevű alkalmazás segítségével minden hajó útja folyamatosan nyomon követhető lesz. Az Erste World az alkalmazást kihasználva játékra invitálja a résztvevőket és a Kékszalag iránt érdeklődőket: virtuális értékpontokat lehet majd gyűjteni, s a legjobb eredményt elérő játékosok eljuthatnak a világ egyik legizgalmasabb vitorlás versenye, az Extreme Sailing Series őszi versenyére, Portugáliába. Az alkalmazás óriási, új lehetőségeket nyit meg. A szoftver PC-ken és telefonon egyaránt elérhető, követhető általa a verseny lefutása és sok más, helyszíni esemény. A versenyzők is üzeneteket küldhetnek vele egymásnak. Minden olyan hajó, amelyik használja, a megtett kilométerrel arányos támogatást kap az Erste World-től és ezt a vitorlázás-utánpótlás nevelésére fordíthatják.

http://www.kekszalag.hu

Kapcsolódó témák

Megtartotta 2017. évi közgyűlését a Magyar Lovas Szövetség Díjlovagló Szakága. Lássuk be, ez a hír így, önmagában, túlzottan nagy érdeklődésre nem tarthat számot. Tíz – találomra megkérdezett – ember közül valószínűleg kilenc azt sem tudná, miről van szó! A dolog akkor válik érdekesebbé, ha a sportok oldaláról nézve vesszük figyelembe Magyarország adottságait.

Mínusz tíz fok van és már leesett a hó a Tátrában. Lehet síelni menni. A helyi szakértők, akik a hegység növényzetének állapotából következtetést tudnak levonni, egy magashegyi virág nyílásából arra a megállapításra jutottak, hogy az idén hideg, kemény tél várható a Tátrában.

Az Angyalföldi József Attila Művelődési Központban szinte már megszokott eseménynek számít, hogy időről-időre kiállítással hívják fel a figyelmet egy kitűnő sportemberre. Az első emeleti Mácsai Galériában most Martinek Jánosról nyílt kiállítás, mely szeptember 22-ig ingyenesen látogatható. A következő, ősszel, majd Illovszky Rudolfnak állít emléket.

A Magyar Ökölvívó Szövetség április 1-én lezajlott közgyűlésén teljes tisztújításra került sor. Változás következett az Ellenőrző Bizottság, az Elnökség tagjai és az elnök személyében. Első hivatalos sajtótájékoztatójukon sok részletet mondtak el terveikről, megvalósításuk lépéseiről.

Fontos kiállítás nyílt meg Budapesten a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeumban. Segít bennünket abban, hogy ne merülhessen feledésbe egy kitűnő sportember és katona emléke.