„Ami volt, az nem jön vissza többé soha. Az idő egyirányú utca.” Rakovszky Zsuzsa versét idézte beszéde elején Kecskés László, mert ebben vélte felfedezni az ihlető forrást, ami hármójukat; a költőt, valamint a művészeket, Nádas Alexandrát és Nagy Gábort összekapcsolja. Mindketten az életükben megtapasztalt élményeket, az emlékké sűrűsödött időt idézik. Alexandra – tősgyökeres budapestiként – zömében az épített világról mesél, míg Gábor – ugyancsak tősgyökeres budapestiként – a természet kínálta motívumokat használva fabulázik ugyanarról. Titokzatos, rejtélyes világ ez. Alexandra egészen fiatal kora óta szívesen csatangolt a bérházak világában és fényképezőgépével ma is megörökíti a körfolyosók titokteljességet. Gábor a természeti tájat kérdezgeti. Az alföldi, a csongrádi tájat. Az ártéri erdő, a szőlőhegy, a Tisza-gát, a nádfedeles, fehérfalú halászházak a beszélgető partnerei.
A tiszai halászok eszközeit megismerve, így vált alkotásainak egyik motívumává a varsa köralakja. Munkáinak ihletői zömében ebből a körből kerülnek ki. A piacon „ezt vegye meg, mert ez a hátát a napnak támasztva vált ilyen gyönyörűvé…” kínálják neki a zöldséget és ő vevő erre a portékára. Az ilyen kínálásra, az ilyen természetességre. Ennek a világlátásnak a tisztelete sugárzik alkotásaiból. Nagy tisztelettel közelít a régi időket idéző eszközökhöz, melyek emberek és emberöltők sokaságának, tapasztalatának hordozói. Amelyekben érzékelhető az alkotói tudás, lelkület és verejték, melyek kiállták az idők próbáját. Az élmények – természetesen mindkettőjüknél – az idő előrehaladtával bővültek. Új motívumokat fedeztek fel és használtak alkotásaikban. A külföldi ösztöndíjak, egyéni és csoportos utazások is új élményekkel gazdagították őket. Házasságkötésük több mint egy évtizede óta a megélt impressziók közös tapasztalássá is váltak.
Így emelte be Alexandra is képeibe a csongrádi motívumokat, csónakokat, úszóházakat. Ezen a kiállításon is mindketten kitűnő alkotásokat mutattak be. Bensőséges hangulatot teremtettek képeikkel, szobraikkal, miközben egyáltalán nem „beletörődő” idillről van itt szó. A meghittség a személyességből, a finom lírai megfogalmazásból ered. Mindketten fontosnak tartják az egyensúlyt, a történelem által kimunkált értéket, a jelen idő alakította jelentőségek között. Szempont náluk az arányosság, a motívumok ismétlődésének ritmusa. Talán ezektől is lett olyan izgalmasan emberi ez a kiállítás. Alexandra továbbra is egyszerű, konkrét formákat használ. Házainak, provencei, toszkán ihletésű templomainak szögletességét légies lebegtetéssel, a csónakforma ívességével, áttetsző felületekkel oldja.
A szakrális és a világi motívumok több képen is békésen megférnek egymás mellett. Használatuk a képek többrétegűségét erősíti. Üzenik a nézőnek – és így nekünk is, hogy a templom árnyékában meghúzódó világi épületek is lehetnek szent helyek, ha azokat használóik cselekedeteikkel, életükkel azzá avatják. A szent és a profán együttes létéről hosszasan gondolkodhatunk a szinte már sorozatot alkotó Madonnás képek láttán. A Madonnaszerű, szelíd, átszellemült, fiatal női arc a hétköznapi környezetben szinte anakronisztikusan hat. Igaz, hogy töredékes és a szemét is eltakarja, de lehetetlen észre nem venni, hogy szépségével oldja környezete sötétségét, sivárságát. Óhatatlanul előjön a kérdés: A szépség lenne a megoldás a világ bajaira?
Gábor az utóbbi évek utazásainak élményeibe is beavat bennünket. Montenegrói, nápolyi és csongrádi motívumokat rajzol, finom eleganciával, érzékenységgel, festőiséggel. Kalligrafikus kifejezéssel tárja elénk a monumentalitás és a bensőségesség feszültségét hordozó elegyét. Az időtlen korú sziklák, hegyek, szurdokok, szorosok, sok apró összetevőből állnak egybe, élő, eleven alakzatokká. A horizont kitágulásával a mindenségről, a végtelenről, az időről és térről kapunk gondolati ösztönzőket. Az ártéri erdő megfejthetetlen sokszínűsége, a varsamotívum, emlékeket idéző időutazásra késztet. A szobrokba sűrített gondolatok valójában a képek kiterjesztései háromdimenzióssá. Az egymáshoz illesztett, más-más nemű, más-más minőségű anyagok mutatják gondolataink, érzéseink és élményeink egymáshoz való viszonyát. A történelmi korok gondolatisága, egymásra épültsége, szerves kapcsolata olvasható ki a szobrokból. Finom megmunkáltságuk, paraszti egyszerűségük az anyag tiszteletét tükrözi. Ünnepélyességet sugallnak, szilárd tartásuk van.
A csónakformák jelzik: az egyensúlyozás veszélyes tevékenység. Nagyon keskeny a mezsgye az élet és halál, a jó és rossz, az érték és a gagyi, az elveink melletti bátor kiállás és a beletörődés, megalkuvás között. A döntést nem úszhatjuk meg. Egy versidézet ide is kívánkozik: „Ami volt egyszer, annak nincsen sohase vége!” Az ellentmondás csak látszólagos, így viszonyulunk az időhöz - ellentmondásosan. Életünk egyik feszültségforrása ez. A jó művészet időhasználata viszont oldja ezt a feszültséget. Megmutatja, bizonyítja, hogy ami volt egyszer, annak valóban nincsen sohase vége. Érdemes nyitott szemmel – és főleg nyitott szívvel – nézni ezt a kiállítást, mely június 7-ig látogatható Budapesten az V. kerületi Királyi Pál utca 9-ben.
Már szinte hazajárnak a szlovén képzőművészek a budapesti I. kerületbe, a Várnegyed Galériába. Ezért nem is volt meglepő, hogy a Szlovén Kultúra Napja alkalmából ismét ott nyílt gyűjteményes kiállításuk „A lélek tükre” címmel.
A cím talán némi fejtörésre ad okot, világosabb lesz, ha az azték név helyett a nálunk jobban ismertet használjuk. Ő Tollaskígyó, az azték mitológiában a tudás és a tanulás istene, aki most néhány hétre Budapestre költözött.
Arról, hogy a II. Világháború során rengeteg műkincs tűnt el a hazai múzeumokból – már nagyon sokat hallottunk. De, hogy ugyanez lejátszódott harminc évvel korábban is – nos, arról mindeddig semmit! Egy új kutatás most erre kíván fényt deríteni.
Különleges könyv bemutatója és egy kiállítás megnyitása zajlott egy időben Budapesten a Józsa Judit Galériában. A falakon, kódexlapokon látható a Belváros-Lipótváros krónikája és a különálló lapok együtt, könyv formában, kézbe vehetővé váltak.
Ez volt a kezdet, az első lépés a világsikerhez vezető úton – mondta el Rajk László azon a sajtótájékoztatón, ahol bejelentették: Oscar-díj jelölést kapott a Saul fia című magyar film.