2024. április 26. péntek, Ervin napja
Véget ért a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj - szombati összefoglaló
Kiss Kriszta
2015.07.04 13:09
Szombat reggel 9 órakor véget ért a 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj. Európa legnagyobb tókerülő vitorlás versenyén idén 540 hajó állt rajthoz, amelyek közül 48 óra alatt 432 tudott érvényesen célba futni. Az abszolút versenyt a svájci Safram csapat Ventilo M1 típusú katamaránja nyerte meg, amely 17 óra 6 perc 22 másodperc alatt teljesítette a légvonalban 155 kilométeres távot. Utolsónak a Hajnali Fény nevű hajó teljesítette a távot, amely éppen 9 perccel a limitidő lejárta előtt ért célba.

Az idei Kékszalag elsősorban a versenyzők türelmét és kitartását tette próbára, hiszen a regatta túlnyomó része alatt kánikula uralkodott a tavon, amely rendkívül gyenge széllel párosult. Ez magyarázza azt is, hogy a versenyt sokan feladták – jelentős részük nem ért volna célba a 48 órás szintidőn belül. A gyenge szél magyarázza azt is, hogy a győztes ideje messze elmaradt a Kékszalag 2014-ben futott rekordjától, amely 7 óra 13 perc 57 másodperc volt. 

A 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj 540 hajóból álló mezőnye csütörtökön 9 órakor rajtolt el Balatonfüreden, hogy megtegye a verseny légvonalban mintegy 155 kilométeres távját. A verseny első részét a Litkey Farkas vezette Cellum és a svájci Rodolphe Gautier Safram nevű hajójának küzdelme fémjelezte. A siófoki bóját a Safram több mint tíz perc előnnyel vette, de Tihany előtt Litkeyék ismét beérték a svájci egységet. 

Csütörtök délután a két hajót utolérte egy üldöző boly, s ekkor még legalább tíz hajó látszott esélyesnek a győzelemre. A verseny a Keszthelyi-öböl bejáratánál dőlt el, amelyet a Safram északról, Balatongyörök felől gyorsabban közelített meg, mint a délen vitorlázó Cellum. A svájci hajó itt tudott véglegesen az élre állni, és előnyét egyre növelni tudta a célig. 

A gyenge szelekre optimalizált svájci hajó pénteken hajnalban 2 óra 6 perckor futott be a balatonfüredi célba, időeredménye 17 óra 6 perc 22 másodperc. A második helyen a Kékszalag időrekordját tartó Fifty-Fifty nevű 50 lábas magyar katamarán érkezett, 15 perc hátránnyal. A hajó kormányosa Józsa Márton. Harmadik lett a tizenegyszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkas, aki ezúttal egy Decision 35 típusú, Cellum névre keresztelt kéttestű hajóval vágott neki a versenynek. Hátránya az első hajóhoz képest 38 perc volt. 

A legjobb egytestű hajó az egytestű rekordot tartó Raffica lett Király Zsolt kormányzásával, amely az utolsó pillanatig késhegyig menő küzdelmet folytatott a Principessával. Tizennyolc és fél óra idegőrlő gyengeszeles vitorlázás után a két „rohanógép” között a célban mindössze 15 másodperc különbséget regisztráltak. 

A győztes svájci csapat már sok kiváló eredményt ért el. Nemrégiben megnyerték a Genfi-tavon a Genf-Rolle-Genf versenyt. Mint Gautier a verseny utáni interjúban elmondta, „régről ismert ellenfeleink a DC 35-ök, ám sokkal jobban tartottunk az 50 lábas, kétárbocos Fifty-Fiftytől, mert ilyen csapatok ellen nem szoktunk versenyezni”. Rodolphe Gautier csapata tapasztalt, összeszokott versenyzőkből áll, s hajójuk, a Ventilo M1-es különösen a gyenge, változékony szelekben igen gyors, és a Balatonon éppen ilyen szél fújt. A győztes csapat: Christophe Péclard kormányos, Rodolphe Gautier szkipper, Fabian Racloz, Yves Guntern, Pénzes Attila és Fabien Froesch.  

A mezőny derékhada számára a küzdelem ekkor még messze nem ért véget. Amikor a Ventilo nyugatról behajózott a Tihanyi-szorosba, hogy negyed óra múlva célba fusson Balatonfüreden, sokan még a táv első harmadát sem teljesítették, és Siófok környékén vártak a szélre. Péntek éjszaka érkezett egy északkeleti irányú frissülés, amely sok hajót egészen Badacsonyig repített. Ezzel a széllel végül sokan teljesíteni tudták a távot, ám nap közben és éjszaka ismét gyengébb lett a szél, nehezítve a versenyzők dolgát. 

A Kékszalagról

A Kékszalag a Balaton legkiemelkedőbb vitorlás eseménye, Európa legnagyobb tókerülő versenye. A táv mintegy 155 kilométer, amelyet 48 órán belül kell megtenni a mintegy hatszáz hajóból álló mezőnynek. A versenyen együtt rajtolnak a hagyományos, egytestű hajók és a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók. A Balaton jellemzően komoly próbára teszi valamennyiüket, s a Kékszalag teljesítése önmagában is komoly sportteljesítmény. Az idei 47. Kékszalag ÁRKÁD Nagydíj rajtja 2015. július 2-án, csütörtökön 9.00 órakor lesz Balatonfüreden. Az eredményhirdetésre a balatonfüredi Gyógy téren, július 4-én 18.00 órától kerül sor.

A Kékszalag névadó támogatója a budapesti ÁRKÁD Bevásárlóközpont, a Fehér Szalag névadó támogatója a GeneralCom, a Kékpántlika névadó támogatója a Microsoft.

Főtámogatók: Audi és Balatonfüred Város Önkormányzata.

A Kékszalag rádiója a Juventus, a Magyar Vitorlás Szövetség időmérő partnere a Seiko, a Kékszalag vize a ClearwaterA Kékszalag hivatalos díjszállítója a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt.

További támogatók: IRobotbolt.hu, ledvilag.hu, Ilcsi Szépítő Füvek Biokozmetikai Kft., Generali Biztosító Zrt., Implantcenter Fogászati és Szájsebészeti Klinika, Dr. Csabai Pharma Kft.

Médiapartnerek: Lánchíd Rádió, DigiSport, HVG, Vitorlázás, Hajó Magazin, Aqua Magazin, Yacht Magazin, sailing.huporthole.hu, Compass Magazin, Világjáró – First Class, Óra Ékszer Magazin.

A Kékszalag bora a Malatinszky Signature 2013.

Az MVSz együttműködő partnere a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és a Novofer Zrt. 

A Kékszalag támogatja a következő alapítványokat: Hospice Alapítvány, Lárifári Alapítvány, Mellrákinfó Egyesület.

További információk
Kékszalag-MVSz Sajtóközpont, e-mail: kekszalag@livepr.hu
Ruják István szakkommentátor, tel.: 06 30 977 9066; e-mail: irujak@gmail.com
Náray Vilmos sajtófőnök, tel.: 06 20 369 2126; e-mail: naray@livepr.hu

 

www.kekszalag.hu
www.hunsail.hu
www.facebook.com/akekszalag

Kapcsolódó témák

Megtartotta 2017. évi közgyűlését a Magyar Lovas Szövetség Díjlovagló Szakága. Lássuk be, ez a hír így, önmagában, túlzottan nagy érdeklődésre nem tarthat számot. Tíz – találomra megkérdezett – ember közül valószínűleg kilenc azt sem tudná, miről van szó! A dolog akkor válik érdekesebbé, ha a sportok oldaláról nézve vesszük figyelembe Magyarország adottságait.

Mínusz tíz fok van és már leesett a hó a Tátrában. Lehet síelni menni. A helyi szakértők, akik a hegység növényzetének állapotából következtetést tudnak levonni, egy magashegyi virág nyílásából arra a megállapításra jutottak, hogy az idén hideg, kemény tél várható a Tátrában.

Az Angyalföldi József Attila Művelődési Központban szinte már megszokott eseménynek számít, hogy időről-időre kiállítással hívják fel a figyelmet egy kitűnő sportemberre. Az első emeleti Mácsai Galériában most Martinek Jánosról nyílt kiállítás, mely szeptember 22-ig ingyenesen látogatható. A következő, ősszel, majd Illovszky Rudolfnak állít emléket.

A Magyar Ökölvívó Szövetség április 1-én lezajlott közgyűlésén teljes tisztújításra került sor. Változás következett az Ellenőrző Bizottság, az Elnökség tagjai és az elnök személyében. Első hivatalos sajtótájékoztatójukon sok részletet mondtak el terveikről, megvalósításuk lépéseiről.

2016.06.09 23:12

Bár az indulásig, július 14-ig még egy bő hónap van hátra, megtartotta első sajtótájékoztatóját a Magyar Vitorlás Szövetség. A 48. Kékszalag Erste World Nagydíj jócskán tartogat érdekességeket. Erre a versenyre ugyanis egész Európa figyel, hagyománya és rangja van.